Column: Logé

lydia.jpgEnigszins onverwachts parkeerde Porsche Centrum Gelderland ’s morgens een Cayman op mijn oprit. Een zilverkleurige S. Met een ‘Veel plezier ermee’ kreeg ik de sleutels overhandigd. Hoe dit zo kwam? Af en toe kreeg ik het cabriodak van de 996 niet open of niet dicht. Dit had te maken met het lampje op het dashboard van de handrem. Doordat er iets mis was met de schakelaar ‘dacht’ de auto dat de handrem niet aangetrokken was. Zoals u waarschijnlijk weet, opent de kap dan niet . PCG heeft een goede service: de Porsche werd netjes opgehaald en er werd geen VW neergezet, maar een Cayman. Die een nachtje bij me kwam logeren.

Daar sta ik dan. Oké, dit moet lukken. Er zitten drie knopjes op de sleutel, maar aan de hand van de icoontjes werd duidelijk welke ik moet indrukken om de deur te openen.  Als ik de auto instap rol ik direct in de ligpositie. De vorige bestuurder was duidelijk langer dan ik ben. Ik zette de stoel in de voorste stand en de zitting in de hoogste. Zo leek het binnen ineens een stuk groter.  Nadat ik de spiegels in de juiste stand had gezet, was ik er helemaal klaar voor. Ik stak de sleutel in het contact en draaide deze om. Er gebeurde niets. Toen bedacht ik me dat ik misschien de deuren weer op het alarm moest zetten en vervolgens er dan weer vanaf, net als bij de 993. Dat bracht geen soelaas. Ik bestudeerde het dashboard en toen werd het me duidelijk: ‘Depress Clutch Pedal’. Figures… je zou toch van minder de clutch kwijt raken (typisch vrouw, dit weer). Enfin, ik kon eindelijk vertrekken.

Op de ring Alkmaar kon ik een beetje kennis maken met de Cayman en de motor warm laten draaien. De oprit naar de A9 is er één die je lekker snel kunt nemen en daar verheugde ik me al op. Ik checkte nog even alles op de boardcomputer en zag dat de vorige bestuurder één op tien heeft gereden. Pfff…  dat moet beter kunnen, toch?? Na twintig minuten rijden besloot ik eens uit te proberen wat deze auto allemaal kan. Ik trapte het gaspedaal diep in. Niets mis met de acceleratie! Snel schakelen ging ietwat lastig omdat de koppeling onder een wat vreemde hoek ingetrapt moest worden. En ook nog helemaal tot op de bodem, wat door de lengte van mijn benen (of beter gezegd: het missen daarvan) best wel lastig was! Na een eind op de A9 gereden te hebben besloot ik via een andere weg met wat meer op- en afritten terug  te rijden om de S eens goed uit te proberen.  Ik had er een paar met snelheden genomen…  dat zou ik met de 993 4S écht niet durven. Door de middenmotor is de wegligging echt formidabel en de auto plakt aan de weg, zelfs in de bochten. Bij het terugschakelen en weer vol op het gas gaan, hoor je de motor vlak achter je rug. Maar het is een te tam geluid. Ook hoorde ik voortdurend een licht zoemend, een beetje een electrisch geluid bij het gasgeven. Opvallend was dat ik, ondanks mijn kleine postuur, een wat claustrofobisch gevoel kreeg in deze auto. De daklijn loopt erg laag en veel plaats is er daadwerkelijk niet. Toch moet ik zeggen dat ik wel genoten heb van deze auto. En dan meer van de rijeigenschappen dan van ‘het Porche’ gevoel.  Maar op zich is daar natuurlijk niets mis mee.

Ow, en mijn verbruik was 1:6 🙂



  1. 6 reacties op “Column: Logé”

  2. Door Casper op jun 30, 2009 | Reply

    Brutale vraag: was jij op circuit Lelystad zondag? Voor de VCM? Ik zit net door mijn foto’s te bladeren, en volgens mij heb ik je per ongeluk meegefotografeerd met één van die amerikaanse politiewagens 🙂

    If so: laat het me weten, dan stuur ik je de foto even 🙂

  3. Door Lydia op jun 30, 2009 | Reply

    Hallo Casper!

    Ja, dat klopt, ik was op Lelystad, Vet Cool Man. Sta ik op de foto of die groene van me? :mrgreen:

    Ik zie de foto graag tegemoet!

  4. Door Casper op jul 1, 2009 | Reply

    Hi Lydia,

    Foto’s staan hier:
    http://www.flickr.com/photos/_sparce/sets/72157620665477741/

    Dit ben jij toch? http://www.flickr.com/photos/_sparce/3676428473/in/set-72157620665477741/

    Maar denk dat je ze inmiddels al gevonden had via porscheforum.nl 😉

  5. Door Lydia op jul 1, 2009 | Reply

    Ja klopt, ik weet niet waar ik naar aan het kijken was!
    Overigens: tussen al die foto’s niet één van mijn 4S kunnen vinden! 😆

  6. Door Casper op jul 2, 2009 | Reply

    Was jij redelijk vroeg op het circuit? Ik kwam ongeveer halverwege de stoet aan, en ik heb een tijd in de rij gestaan achterin een 911 waar ik niet uit kon om mee te kunnen rijden op de kombaan, daardoor heb ik wat auto’s gemist. Ik heb overigens nog meer hoor, ik zal even kijken of je auto daar nog tussen zit. Die kleur moet toch opvallen 😉

  7. Door Jurgen op jul 4, 2009 | Reply

    Moet toch ook eens een Cayman rijden, je hoort er meer die een wat benauwd gevoel krijgen erin. Heb er wel in gezeten, toen kreeg ik het niet, maar rijden is anders.

    In mijn Boxster kan in geval van het dak open!

Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.