Rijtest: Porsche 911/996 Carrera
Ditmaal niet de allernieuwste Porsche in de test, maar wel een hele fijne; de Porsche 911/996 Carrera.
De Porsche 911/996 Carrera werd geïntroduceerd in 1997. Veel mensen, en dan vooral de verstokte 911-liefhebbers, vonden hem maar niks… En dan gaat het natuurlijk vooral om de looks. Dit was de eerste 911 waar het uiterlijk flink was aangepast, en dan bedoelen we de voorkant met die aparte koplampen. Ook wel de spiegelei koplampen genoemd.
Over smaak valt niet te twisten, dat weten we allemaal, dus we laten het uiterlijk even voor wat het is. Waar we niet over kunnen twisten is de geweldige combinatie van uitmuntende sportiviteit en relatief goede comfort. De 6-cilinder motor is 3.4 liter groot en levert een vermogen van 300 pk/348 Nm, maar hij voelt vooral bij het accelereren aan als een kleine V8. Ongelofelijk veel koppel en veel souplesse zijn de grootste pluspunten van dit blok. Binnen 6 seconden (5,2 met handbak) zit je op de 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 275 km/u (281 met handbak).
Echter is er nog een punt van de 996 dat veel kritiek heeft opgeleverd in de afgelopen jaren. Eigenaren zouden problemen hebben met gescheurde cilinderwanden waardoor de motor zou ‘ploffen’, de 996 zou grote betrouwbaarheidsproblemen hebben, het zou een rijdende tijdbom zijn die op ieder moment af zou kunnen gaan… Nou ken ik aardig wat 996-eigenaren en ben zelf in het bezit geweest van het model dat we nu testen, en geen van de mensen, inclusief ikzelf, hebben ooit problemen gehad met de motor. Het is zelfs een keer nagevraagd bij het hoofdkwartier van Porsche in Duitsland en zij wisten te vertellen dat over alle gebouwde 996 exemplaren slechts 4% met dit probleem kampt. Ik ken auto’s die dat slechter doen…
Eerder zei ik al dat de 996 relatief goed rijcomfort biedt, eigenlijk bedoel ik dat de 996 heel véél rijcomfort biedt! Bijna teveel voor een sportauto. Vooral in combinatie met de Tiptronic-versnellingsbak waarmee deze 996 was uitgerust is het een heerlijke cruiser, zowel voor korte als voor lange afstanden. Toch voel je in het stuur en door de stoel elk putje en hobbeltje op de weg, maar het is verre van oncomfortabel. De Tiptronic-versnellingsbak mag dan wel heel comfortabel zijn, voor écht sportief gebruik zoals op het circuit is hij té langzaam en té verouderd. Een handbak zou hier beter passen. De handbak heeft daarnaast één versnelling meer, namelijk zes.
Over het interieur van de 996 heb ik gemengde gevoelens. Het zit vol met leer en er is voldoende luxe aanwezig (verwarmbare stoelen met geheugenfunctie, airco, navigatie met telefoon module, goede muziek installatie etc.). Maar de bouwkwaliteit van sommige onderdelen laat wat mij betreft te wensen over. Vooral de onderdelen die van kunststof zijn gemaakt voelen niet aan als hoogwaardig materiaal en dat is jammer.
Als ik de 996 een cijfer moet geven dan geef ik hem 8 uit de 10 punten. Ik vind het een heerlijke auto. En ik ben het totaal niet eens met de mensen die het geen echte Porsche vinden omdat hij te soft zou zijn en te weinig geluid zou maken. Tegen die mensen zou ik willen zeggen; stap in een 996 en trap het gaspedaal eens in, want hij maakt een heerlijk geluid en de rijeigenschappen zijn tot de dag van vandaag nog steeds fantastisch.
+ Soepele en beresterke motor
+ Perfecte cruiser
+ Prestaties
– Tiptronic niet sportief genoeg
– Té comfortabel?
– Bouwkwaliteit interieur kan beter
15 reacties op “Rijtest: Porsche 911/996 Carrera”
Door bertg op mrt 30, 2010 | Reply
Vind dit nog steeds de minst interessante 911, snel is hij wel
Nette rijtest heren
Door ruud op apr 6, 2010 | Reply
super auto, de beste porsche ooit gemaakt. Rijd zelf een Carrera 4 Tiptronic 3,6 ltr. van 2002 Ook motor opgeblazen bij 73.000 km ( met een 3,6(?( en een nieuwe motor gekregen. Nu bijna 40.000 km meegereden. Zelfs redelijk zuinig. Een blije Porsche rijder gebleven.
Door Don op okt 22, 2011 | Reply
Rij zelf de 996 turbo
Elke keer weer een beleving om met deze auto te rijden
Geweldig
Door Andre op okt 28, 2011 | Reply
Ik en mijn gezin hebben een porsche 911 (996) uit 1999 gekocht een zwarte carrera 2 een 3.4liter. We hebben er geen dag spijt van wat een geweldige auto is dit , we gebruiken de pors voor de fun en niet naar het werk, het is elke keer als we er mee weg gaan een feest , het grote probleem van deze wagen is als je hem in de garage rijd wil je weer weg met dat ding ( porsche verslaving)
Door Dave op okt 29, 2011 | Reply
Ik ben de zoon van andre, die 996 is een geweldige serie, ik zie vaak de 993 rijden maar vindt dit toch veel leuker! Deze auto is een droom voor iedere man, het is elke keer weer een kick om in dat ding te mogen zitten / meerijden.
Bertg ben het niet met je eens ik vind de 993 een kansloze 911, ik vind die meer een personenwagen, maargoed smaken verschillen. 😆
Door kewico op dec 1, 2012 | Reply
rij sinds juni in een porsche 911 carera cabrio
3.4 ltr.ben 73 jaar maar dit is een jongensdroom voorheen een BMW z3 een chrysler crosfire en een boxster 2,5 gereden maar dit is wel het ultime, maar ieder zijn lol vind alle sportwagens wel iets hebben.
Door Erik op mei 12, 2013 | Reply
Ik heb al 15 jaar een 996 3.4 en de wagen doet het perfect. Alle boeken die ooit zijn geschreven door kenners over de 996 staan in mijn boekenkast en de schrijvers komen allemaal tot dezelfde conclusie. Uitstekende auto met een uitstekende kwaliteit, maar je moet 3 dingen goed doen: 1 – rijdt de wagen goed warm voordat je veel toeren gaat maken. 2 – Laat de wagen door een dealer/specialst onderhouden 3 – Zorg ervoor dat de radiateuren niet vervuild raken met bijv. bladeren en modder. Als je dat doet dan is de motor van een 996 goed voor 300.000 km. Een probleem dat sommige Porsche rijders hebben is dat ze met een koude motor hard gaan rijden en dat waarschuwingslampjes genegeerd worden. Dat is vragen om moeilijkheden. Een Porsche motor is een technisch hoogwaardig product en niet te vergelijken met een motor uit bijv. een Audi of BMW. Het iseen sportwagen met een sportwagenmotor en je moet de wagen met liefde voor de techniek rijden. Dat kost een hoop geld aan onderhoud, maar daar krijg je een probleemloze wagen voor terug.
Door Pluis op mei 16, 2013 | Reply
Yes, mijn vader heeft eindelijk zijn droom verwezenlijkt! Nu 61 en wilde sinds zijn 14de al een Porsche. Het is de 911/996 geworden. Wat een super mooie auto. Lekker genieten pa, nog 1 nachtje en dan ben je de trotse eigenaar!
Door don op jun 3, 2013 | Reply
heb een 996 turbo met 155.000 km
geweldige sportwagen.
zeer snel, betrouwbaar.
elke keer als je hier in rijdt worden de mensen die langs je zitten bang.
geweldig elke dag opnieuw.
heb zelfs mensen gesproken die hier probleemloos 230.000 km mee rijden.
wel altijd onderhouden bij Porsche.
Door willem op okt 13, 2013 | Reply
ik heb zelf een porsche 911-996-turbo S met 270.000 km de auto rijd 100% perfect olie gebruik 1 liter op 8000 km rij ik heel hard 1 liter op 5000 km de motor loopt zo mooi en stil en is getuned naar 560 pk door car graphics als je goed onderhoud pleegd optijd olie ververst gaat zo,n motor makkelijk 450.000 t/m 600.000 km mee maar belangrijk eerst op temp bij hard rijden nooit over de toeren jagen en ook niet onder de toeren rijden de 3.6 litre is oersterk en betrouwbaar , ik heb ze gezien met 100.000 op de teller en ik wil NIET RUILEN .ga je elke dag planken dan gaat alles stuk , ik trap en jap in tienen porsche is gewoon top kwaliteit.
Door Willem Poulisse op dec 18, 2013 | Reply
Ik rij ook een 996 uit 1999. Het is keer op keer een beleving als je er in rijdt of domweg gewoon naar kijkt.Wel wordt ik altijd moe van die porsche ‘liefhebbers’die alleen hun type geweldig vinden en het een luchtgekoelde moet zijn.Nou helemaal gweldig maar als er een ford fiesta naast je komt staan doe dan maar of je er geen zin in hebt want de kans dat je het aflegt is 98%!! En dat een Boxster een pore mens porsche is,dat zeggen ook mensen die het geld er niet voor hebben of zich liefhebber noemen. Elke Porsche is een Porsche en heeft zijn eigen gezicht.
Gtoeten Willem
Door thor op mrt 26, 2014 | Reply
Eigenaren zouden problemen hebben met gescheurde cilinderwanden waardoor de motor zou ‘ploffen’
inderdaad ik heb het 2x meegemaakt een keer bij 130000 km en een keer bij 90000 km
handbak 3.4 l
Door Frank Vermanen op apr 22, 2014 | Reply
Zelf heb ik een 911 996 3.4 nu mijn 2e motor kapot eerst moest ik 5000 euro bijbetalen toen ik hem net had en nu moet ik diep in de buidel want Porsche laat mij barsten, Porsche gaat echt niet zeggen dat ze meer problemen hebben en als je een 3.4 inruilt krijg je een 3.6 terug de 3.4 is bagger en een rijdende tijdbom en het ergste is dat Porsche je opscheept met een berg kosten waar je u tegen zeg…
Porsche doe wat met je service want je raakt op deze manier veel klanten kwijt en veel negatieve reclame!
Door Michel op mei 27, 2014 | Reply
motor overtoeren laten maken ratelt als een bakfiets niet meer meegereden.
nu bij de garage “het is niet een klepstoter en zijn aan het zoeken”.
160.000 km. wie heeft er een idee?
Door Etienne op sep 26, 2014 | Reply
Hallo, Porsche rijders only
Na lezen jullie rubriek ,lijkt duidelijk Porsche 911- 3,4 = kans kostelijke miserie
dus de 911- 3,6 motor =oke betrouwbaar ,dus een 3,6 kopen v.2° jaar productie zou ZEKER op punt staan, juist ?.Ben al lang BMW rijder m onderhoud bij BMW ( wij doen alle merken ) garage kun je meestal de € zonder factuurkost zo uit je broekzak halen en.( kom ne keer terug binnen,.stukske was niet binnen) en je betaald terug een kleinigheid ! garantie op de herstelling(en) NADA ,ttz samen het bedrag als bij Porsche zelf ! GRAAG INFO ..Porsche kopen bij particulier Porsche MOET weg voor bvb garagekost 120.000 km( distributieriem- ketting ) en € incl. – (heb geen Btw nr ) kost zoiets bij Porsche ? grtn Etienne