Column: Meningen en Passie

blogfoto_ralph

Wat vindt u van de nieuwe GT2RS? Of van de 997 Sport Classic?

Van de GT2RS zijn de eersten al geleverd in Nederland. Het zal wel een geweldige auto zijn, bloedsnel, oogstrelend mooi, maar ehhh, wat doet die RS daar achter GT2? Ben ik de weg kwijt, of is Porsche van het padje af? Tot voor kort wist ik bij Porsche waar ik aan toe was bij het horen van meest beroemde lettercombinatie in autoland “RS”. RS staat voor hardcore, het gat tussen straat- en circuitauto, alle schmuck weg, puur autorijden, puur gevoel, optimale prestatie, hard afgeveerd, snelle reactie van het gaspedaal. Zo’n auto waar je de vullingen uit je tanden vliegen, maar snaarstrak uit elke bocht wegaccelereert zonder verlies van tijd, uiterst efficiënt, net een meter eerder bij de volgende bocht dat die Italiaan.

In de gehele geschiedenis van Porsche was dat de rode draad, de enige zekerheid waar je steeds op terug kon vallen; de 911 2,7 RS, de 964 RS, de 993 RS, de 996 GT3 RS en natuurlijk de 997 GT3 RS Mk 1 en Mk2. Dit was net zo’n zekerheid als je b.v. bij de Turbo’s had: bloed- en bloedsnel, maar meer voor dagelijks gebruik, gewoon, als je het snelste wilt hebben bij je woon-werk verkeer, snel en comfortabel. Of de GT2: bloedsnel, een beetje fout, liefst in het zwart, listig door zijn achterwielaandrijving. Ideaal wanneer je frequent over de Duitse autobahn naar je vakantieadres in Zwitserland wilt snellen om daar te genieten van je net iets te snel verdiende geld. Discussies van GT3 of Turbo mondden eigenlijk altijd uit in: wil je het hele jaar vol genieten van Porsche; kies Turbo of GT2, maar wil je in dat jaar maar 1 uurtje optimaal met de meeste kick eens sturen op een circuit: dan is geen andere keuze dan de (atmosferische) RS-en. En ineens zie ik daar GT2RS; totale verwarring, wat moet ik hiermee; een typisch gevalletje van een voetballers hebbedingetje of het ultieme wapen tegen het geweld zoals de Scuderia’s, Stradale’s en de GTS-en?

Hetzelfde geldt voor de SportClassic; een wonder- wonderschone 911 waar elk detail klopt en een schitterende verschijning is telkens weer wanneer je ‘m ziet, of een uiterst slimme marketingzet van Porsche om een ratatouille van alles dat Porsche nog in het magazijn had liggen (duck-tale, fuchsvelgen, nog wat laatste 997-bodies, Speedsteraccenten, racestrepen, etc. etc.) te slijten als een “toekomstige collectors-item”.

Eigenlijk maakt het niet uit wat het antwoord is van bovenstaande vraagstukken. Iedereen heeft er namelijk wel een mening over, GT3 of Turbo, handgeschakeld of Tiptronic c.q. PDK, lucht- of watergekoeld, orgineel of getuned. En zo hoort het ook. Porsche is als geen ander een merk waar continu over gediscussieerd wordt en waar iedereen wel een eigen mening over heeft. Houden zo, niets meer aan doen, lekker laten gaan zo. Mede daardoor maakt het rijden, het bekijken, het bezitten van een Porsche zo bijzonder. Wellicht symboliseert uw keuze en mening wel typisch wie u zelf bent. Denk b.v. aan de groene kikker van Lydia, de 964 RS-en van Eric, de SportClassic van Theo, de oranje 2,7 RS van Ben, de 356 van Jan en de kobalt blauwe 964 C4 van Manon. Snapt u wat ik bedoel? Laat die discussies nou maar gaan, het is niet goed of verkeerd, het zijn meningen. Het maakt de 911-familie.

O ja, ik moet me nog voorstellen. Ik run zelf het sinds vorig jaar het Porsche bedrijf ‘Astara exclusieve Porsches’. Bomvol met Porsche-passie ben ik vorig jaar gestart met dit bedrijf. Een paar dingen had ik me in het begin voorgenomen: van alle auto’s die ik verkoop moet ik zelf de trillingen van krijgen, moet om één of andere reden bijzonder zijn, moeten discussies uitlokken, moeten gestoeld zijn op meningen. Het gevoel beslist. Het zelfde geldt voor mijn eigen mening; iedereen die mijn bedrijf bezoekt en mij persoonlijk kent weet dat ik mijn mening niet onder stoelen of banken stop als men mij hierom vraagt (en soms wanneer men hier niet om vraagt). Waarom? Omdat meningen en passie bij Porsche horen. Omdat Porsche-rijders dit willen horen.

Op verzoek van Porsche-Blog.nl wil ik de de komende tijd en met enige regelmaat een column schrijven dat op één of andere wijze verband houdt met het merk Porsche. Heeft u hier een mening over, ik hoor het graag.

Ralph Schreuder
Astara, exclusieve Porsche’s



  1. 4 reacties op “Column: Meningen en Passie”

  2. Door Ger op sep 14, 2010 | Reply

    Wat een mooi herkenbaar verhaal! ik kijk uit naar de volgende bijdrage.

  3. Door AMS op sep 14, 2010 | Reply

    Ben het helemaal met je eens wat de GT2RS betreft… Dat zal beslist een hele snelle en gave 911 zijn, maar een RS? hmmm

  4. Door Lydia op sep 14, 2010 | Reply

    Welkom Ralph, het werd tijd dat iemand het column schrijven weer eens oppakt! Je bent meteen maar met een passievol stuk begonnen. En dat is precies wat Porsche is: passie en emotie.
    Heel veel succes en schrijfplezier. Ik ga je volgen!
    911 hartelijke groeten!

    P.S. Leuk dat je Froggy kent 🙂

  5. Door Lodewiijk op sep 16, 2010 | Reply

    een mooie start Ralph!
    ik ga je lezen de komende tijd.
    succes en tot binnenkort.

Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.