Column: Underdog

martin_column_26sept

Ik zal het maar meteen bekennen: ik hou van de Cayman. Voor sommige lezers van deze blog is deze bekentenis voldoende reden op te houden met lezen (je kent ze wel: “de Cayman, dat is toch geen échte Porsche”) maar de rest nodig ik graag uit te blijven lezen.

De Cayman is een bijzondere auto. Met zijn middenmotor en twee stoelen is het duidelijk geen 911, maar hij heeft wel een soortgelijke kenmerkende (dak)lijn. De Cayman is ook meer dan alleen een “Boxster-met-een-dakje”, al was het alleen maar omdat Porsche datgene voor elkaar krijgt wat geen enkele andere autofabrikant voor elkaar krijgt, namelijk een hogere prijs vragen voor de coupé dan de cabriolet.

Echter, vanaf zijn introductie in het najaar van 2005 staat de Cayman toch een beetje in de schaduw van zijn familieleden. De 911 is een rasechte sportauto en de meetlat waarlangs alle tegenstanders worden gelegd, maar kent tevens een aantal structurele gebreken, waarvan de motor achter de achteras de grootste is. De Boxster daarentegen was dé redding van Porsche in de jaren ’90 en heeft zich inmiddels ontpopt tot ten minste de mooiste en wellicht zelfs de beste roadster op de markt, maar moet het vanwege zijn hoge aanschafprijs in vergelijkingstests vaak afleggen tegen de concurrentie. De Cayenne en Panamera stapelen ondertussen verkooprecord op verkooprecord, maar hoezeer deze nieuwste leden van de Porsche familie ook zijn doordrenkt van het Porsche-DNA, rasechte sportauto’s kan ik ze niet noemen.

Maar in welk hokje is de Cayman dan te stoppen? Voor het antwoord lijkt de nieuwe R-versie te hebben gezorgd, die eind vorig jaar door Porsche aan de markt is voorgesteld en waarmee de autojournalistieke wereld de afgelopen maanden kon kennismaken. Zelden heb ik over een nieuwe zoveel superlatieven voorbij zien komen: “misschien wel de beste auto die Porsche maakt” en “ongefilterd rijplezier”. Een andere journalist noemde de Cayman R zelfs “beangstigend perfect”.

Het is een publiek geheim dat Porsche jarenlang de Cayman bewust heeft kort gehouden omdat de van nature beter uitgebalanceerde middenmotorbolide alles in zich heeft om de 911 van zijn troon te stoten. In anticipatie op de introductie van de nieuwe en krachtigere 911 (991) op de IAA in Frankfurt heeft Porsche het met de “R” eindelijk aangedurfd om de halsband van de Cayman te laten vieren, om een tipje van de sluier op te lichten van al dat verborgen potentieel. Voeg daarbij dat de Cayman een vele malen zeldzamere (en dus exclusievere) vertoning is op ’s lands wegen dan de 911 en Porsche heeft in mijn ogen met de Cayman een homerun geslagen.

Inmiddels moest de bestuursvoorzitter van Porsche vorige week zelfs bekennen dat het niet langer een taboe is bij Porsche om een versie van de Cayman te produceren die sneller en sportiever is dan een instapversie van de 911. Daarmee lijkt de deur op een kier te staan voor de door zo velen gewenste hardcore ClubSport-versie van de Cayman.

Maar uiteindelijk is het aan de kopers. Juist die kopers hebben het bij de Cayman tot nu toe laten afweten, alle lovende woorden over met name de S- en, meer recent, de R-versies ten spijt. Het is mij een raadsel waaraan dat heeft gelegen (imago? vermogen? prijs?) maar wellicht hebben jullie een idee. Zouden jullie een Cayman kopen, of zelfs verkiezen boven een 911?

Martin Woodward

Martin Woodward (30) is een groot Porsche-liefhebber, met een voorkeur voor (oude en nieuwe) Porsches met een middenmotor. Hij schrijft deze column louter op persoonlijke titel.

Delen/opslaan

Gerelateerde berichten



  1. 23 reacties op “Column: Underdog”

  2. Door Ralph op sep 26, 2011 | Reply

    De Cayman is een supergoed sturende auto dat met regelmaat een big smile op je gezicht geeft, zonder twijfel. Durf ‘m maar eens in “de bocht te zetten”, en je begrijpt direct wat ik bedoel.

    Ik ben alleen bang dat de Cayman in het lijstje zit van: auto’s die iedereen wilt hebben, maar nooit zal kopen…

  3. Door Lek-Best op sep 27, 2011 | Reply

    Dit is al mijn tweede Cayman S……..de R is besteld!

  4. Door Martin op sep 27, 2011 | Reply

    @ Ralph – ik ben het helemaal met je eens. De vraag is alleen waarom de auto bij zoveel mensen op het lijstje staan, maar door zo weinig mensen uiteindelijk wordt gekocht. Is dat dan toch de grote aantrekkingskracht van de 911 als “échte” Porsche?

    @ Lek-Best – wat leuk om te lezen dat je kennelijk zo’n doorgewinterde Cayman-fan bent! Zou je willen laten weten als de Cayman R is gearriveerd, dan kom ik ‘m graag eens bewonderen. Wellicht word ik dan zelfs geïnspireerd voor een volgende column.

  5. Door rene op sep 27, 2011 | Reply

    ik heb een mat zwarte cayman S uit 2010, en heb er onlangs de porsche precission cursus mee gereden op circuit zandvoort. In mei de basis cursus gedaan. Wat mij opviel: de meeste 911′s leggen het af tegen een cayman, vooral in de bochten. Ik beschouw mijzelf als een gemiddelde rijder en merk dat je dan een gemiddelde rijder in een 911 achter je laat.

  6. Door Ralph op sep 27, 2011 | Reply

    @ Martin: De momenten dat ik een Cayman te koop had kwamen er veel liefhebbers op af, maar als puntje bij paaltje kwam ze toch weer met de bekende uitspraak kwamen: “Tja, maar het is geen 911.”

    @ Rene: Dat is ook het fijne van de Cayman: laat zich makkelijk snel berijden door de optimale gewichtsverdeling en z’n gretige motor/bak combinatie, i.t.t. de 911 die veel verradelijker voelt.

    Blijft één van de betere stuurmansauto’s.

  7. Door Martin op sep 27, 2011 | Reply

    @ Rene – leuk te lezen over je ervaringen. Je hoort wel vaker (vooral van autojournalisten) dat een Cayman voor de gemiddelde chauffeur veel makkelijker te bereiden is, maar goed om het direct van jou te horen!

    @ Ralph – tsja, dus toch het “het is geen 911″ argument. Gemiste kans voor veel mensen, hoor ;-)

  8. Door Dietmar op sep 28, 2011 | Reply

    Precies om alle hierboven genoemde redenen rijd ik een Cayman S.

  9. Door Martin op sep 28, 2011 | Reply

    @ Dietmar (en anderen) – wat ontzettend leuk al die positieve verhalen van Cayman-rijders te lezen. Geniet ervan!

  10. Door Ralph op sep 28, 2011 | Reply

    @ Dietmar: het hart in ieder geval op de juiste plek ;-)

  11. Door Ferdinand1 op sep 28, 2011 | Reply

    Heb ooit eens een Cayman S gereden en was er zeer van onder de indruk. Je voelt hem gelijk goed aan; na een half uurtje durf je al best hard de bocht door. Met een 996 GT3 had ik dat gevoel iets minder.
    Komt nog bij dat de prijs van een Cayman veel lager ligt dan die van de 911. Keuze snel gemaakt dan voor de altijd sportieve rijder!

  12. Door Ralph op sep 28, 2011 | Reply

    @ Ferdinand: Ondanks dat ik de Cayman een superauto vind, toch even hier – n.a.v. je bericht – een pleidooi voor de 996 (en 997) GT3.
    Het klopt dat je langer aan deze auto moet wennen, maar als ie eenmaal tussen je oren zit, dan zijn de GT3′s naar mijn bescheiden mening ongeveer het mooiste waar je in kunt rijden.
    Wat een strakrijdende krachtpatsers zeg…

  13. Door Jasper op sep 29, 2011 | Reply

    Hoewel mijn persoonlijke tijd achter het stuur in een Cayman tot nu toe beperkt is gebleven tot een half uurtje (en dat was in een Sportec SP380), ben ik het met de meeste bovenstaande opmerkingen eens. Fantastich sturend sportautootje, snel genoeg, lekker klein.

    Ik vind wel de lay-out als pure tweezitter een enorm nadeel. Persoonlijk ben ik een enorme liefhebber van de 2+2; zowel omdat het met kleine kinderen perfect is en omdat het in de dagelijkse praktijk heerlijk is om iets in de cabine achter je te kunnen afleggen/gooien/werpen.

    Ik denk, Deo volente, dat over een jaar of 10-15 als de kids niet zo nodig meer mee hoeven, de Cayman S/R en de Boxster Spyder wel eens om mijn gunst kunnen gaan strijden.

  14. Door Arno Vos op sep 29, 2011 | Reply

    Géén 911 maar wel een échte Porsche!
    Toen de Cayman werd geïntroduceerd kon deze mij niet echt bekoren (de naam nog steeds niet trouwens.)
    De laatste versie vind ik wel een hele mooie auto om te zien (mooiere daklijn en koplampen bijv.)Ik ben benieuwd hoe deze auto zich verder gaat ontwikkelen (steeds een beetje bijschaven net als bij de 911?) en of we hem ooit op het race-circuit gaan zien natuurlijk!
    De prijs van zo’n auto is wel hoog, maar als je voor een 2e hands zou gaan is hij voor vele wel bereikbaar. Mocht ik het geld hebben dan gaat mijn voorkeur zeker uit naar een Cayman.

  15. Door Martin op sep 29, 2011 | Reply

    Wow, wat goed om te zien dat alle Cayman-rijders (in spee) en masse opstaan om te reageren – geweldig!

    @ Ferdinand1 – in één van mijn eerdere columns gaf ik al aan dat zeker de Carrera-versies van de 911 steeds meer het karakter krijgen van een GT, terwijl in mijn beleving de Cayman de echte sportwagen is. De enige uitzondering die de meeste autojournalisten maken, is de GT3 (RS). Nu heb ik zelf geen ervaring met het rijden in die auto, maar het moet bijna buitenwezenlijk zijn!

    @ Jasper – tsja, de Boxster Spyder. Ooit één keer in het wild (niet zijnde de dealer) gezien. Wat mij betreft dé klassieker van de toekomst. Ik bid met je mee ;-)

    @ Arno Vos – stiekem rijden er links en rechts al wat Caymans op het circuit, maar lang niet zoveel als het aantal Elfjes. Hoe dan ook: mede gezien de jarenlange traditie van middenmotor-Porsches (718 RS60 Spyder, 550 e.d.) is het zeker een échte Porsche!

  16. Door koen op sep 30, 2011 | Reply

    @Ralph – ik rijd dagelijks met 997 4s cabrio maar dinsdag op Zolder gereden met 997 GT3, 996 GT3 en Cayman S. Hoewel die Cayman idd. heel gemakkelijk te rijden was heb ik mij toch meest geamuseerd met de GT3′s…

  17. Door Arno Vos op sep 30, 2011 | Reply

    @ Martin – De Boxter Spyder heb ik vorig jaar zien rijden (op een parkeerplaats) in Le Mans tijdens de 24 uur.
    Gauw er achteraan gerend om wat foto’s te maken en ook nog even met de bestuurder gepraat.(die zag mij al rennen) Hij kwam uit Engeland, had de Spyder nog maar net en was er al helemaal weg van. Rijkwaliteit, uiterlijk etc. Was hem alleen vergeten te vragen hoe (on)handig dat dakje nu is :mrgreen:

  18. Door Erik Koster op sep 30, 2011 | Reply

    100% Martin !!!!

    (muv de GT3 RS 4.0) ;-)

  19. Door Apolo2 op okt 5, 2011 | Reply

    Om het eerlijk te zeggen was ik ook niet weg van de boxster in den beginne. De laatste facelift heeft hem echter goed gedaan. Idem de Cayman. Beiden stonden desondanks echter niet op mijn shortlist toen ik vorig jaar op pad was om een “echte” Porsche (911 dus :wink:) te kopen. Op een van die zoektochten liep ik echter de Boxster Spyder tegen het lijf, het was meteen wauw…dag later terug gegaan voor een proefrit en de rest is history! Nu al 6 maanden verslaafd aan de Spyder! Elke km is een genot. Ook de publieke reacties zijn erg positief en de auto wordt niet echt als Boxster herkend. Ik denk dat het met de Cayman R het zelfde zal zijn. Met beide modellen krijgt de 987 reeks eindelijk een boegbeeld dat positief afstraalt op de overige uitvoeringen zoals de GT’s en Turbo’s dat doen voor de 911. Als geheel is de 987 inmiddels ook gerijpt en heeft zijn positie gevonden. Elke kleinere serie van een merk moet zo’n proces door (rember de MB 190 etc etc).Ik denk dat met de nieuwe generatie boxster/cayman de serie eindelijk gevestigd zal worden.

  20. Door Martin op okt 6, 2011 | Reply

    @ Apolo2 – wat leuk! Rijd je er veel mee? Wat voor Lek-Best hiervoor geldt, geldt ook voor jou: als ‘m een keertje wil laten featuren op PorscheBlog, hoor ik het graag. Als ik de verhalen mag geloven, moet het de meest pure sportwagen zijn die Porsche momenteel maakt!

  21. Door Apolo2 op okt 8, 2011 | Reply

    Of ik er veel mee rijd? Hangt er van af wie je vraagt. Volgens mij te weinig en volgens mijn vrouw veel te veel ;-) Nee, als ik een de kans krijg (zonnetje/droog) gebruik ik hem. Afgelopen 6 maanden ongveer 6000km ondanks de slechte zomer! En dat waren allemaal puur pret km’s. Ik zal eens over je aanbod nadenken, welkom ben je altijd.

  22. Door Kees op okt 18, 2011 | Reply

    Beste mensen, na een 911sc, en een 930 turbo en een 993, nu al anderhalf jaar een Cayman S. Ik heb dus enig recht van spreken. komt ie…… de Cayman bevalt mij qua prestatie en rijplezier in alle opzichten het beste. vriendelijke groet, een toekomstige 997 S rijder. (want dat willen we ook wel eens meemaken) Kees.

  23. Door Martin op okt 22, 2011 | Reply

    Ik kan alle reageerders hiervoor alleen maar gelijk geven: ik reed recent weer eens met de Boxster S en Cayman S. Twee geweldige auto’s om te rijden, maar de Cayman stak er wat mij betreft toch met kop en schouders bovenuit. Heel stijf, toch comfortabel en fantastische wegligging en besturing. Hopelijk staat er snel een op de oprit ;-)

  24. Door Léon op jul 16, 2012 | Reply

    Helemaal niets fout met een Cayman!! Ik heb een 996 Cabrio Carrera4, maar ik denk dat een Cayman een stuk beter stuurt en zeker op het circuit. Zag bij Paragon in Engeland een Knalrode Cayman R en ik zou ‘m zo ruilen. Wat een beest!!!
    Elke Porsche is een echte Porsche!
    Oh nee, niet helemaal waar. De Cayenne is voor mij een stap over de grens. Foute auto.

Plaats een reactie

:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: