Legendarische Martini racing design

De ontwikkeling van de Porsche 918 Spyder heeft een nieuwe fase bereikt. Op de 20,8 km lange Nordschleife van de Nürburgring legt de nieuwe supersportauto van Porsche zijn eerste testkilometers af. Het prototype is uitgevoerd in de legendarische Martini® Racing-kleuren en verwijst daarmee naar de Porsches in dezelfde kleuren, die in het verleden talrijke successen oogstten. Porsche streeft met zijn innovatieve plug-inhybride naar een uiterst snelle rondetijd van minder dan zeven minuten en 22 seconden.

Legendarisch
Met de in legendarische Martini® Racing-kleuren uitgevoerde 918 Spyder verwijst Porsche naar de inmiddels historische Porsche-raceauto´s uit de jaren zeventig. Meer dan enig ander design bereikte het Martini® Racing-design wereldwijd een cultstatus die tot op de dag van vandaag voortduurt. Martini® was de officiële partner van het Porsche-fabrieksteam van 1973 tot en met 1978. In die periode waren de fraai vormgegeven Martini®-Porsches het gesprek van de dag, niet in de laatste plaats dankzij de klinkende overwinningen in de Targa Florio van 1973, het World Sportcars Championship van 1976 en in de 24-uursrace van Le Mans in 1976 en 1977. Al in 1971 won de legendarische Porsche 917 de 24-uursrace van Le Mans met sponsoring van Martini®.

Porsche 918 Spyder
De Porsche 918 Spyder is een allesbehalve alledaagse elektrische auto. Voor de aandrijving zorgt een uiterst krachtige verbrandingsmotor in combinatie met twee onafhankelijke elektromotoren: de ene op de vooras en de andere in de aandrijflijn, dicht tegen de achterwielen. Dit resulteert in uitstekende rijeigenschappen en een buitengewone efficiëntie. De Porsche 918 Spyder heeft een gecombineerd vermogen van 566 kW (770 pk) en een verbruik van 3,0 l/100 km. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van ongeveer 70 g/km. De monocoque is vervaardigd uit met koolstofvezel versterkt kunststof (carbon fibre reinforced plastic, CFRP). De constructie is hierdoor zeer stijf en licht.

Specifications of the Porsche 918 Spyder*

Body: Two-seater Spyder; carbon fibre reinforced plastics (CFRP) monocoque interlocked with CFRP unit carrier; two-piece Targa roof; fixed roll-over protection system.

Drivetrain: Parallel full hybrid; 4.6-litre V8 mid-engine with dry-sump lubrication; hybrid module with electric motor and decoupler; electric motor with decoupler and gear unit on front axle; electrical system recuperation; four cooling circuits for motors, transmission and battery; thermal management.

Engine Power: > 570 hp (V8 engine)
~ 90 kW (hybrid module on rear axle)
~ 80 kW (electric motor on front axle)
> 770 hp (combined)

Suspension: Double-wishbone front axle; electro-mechanical power steering; multi-link rear axle with adaptive electro-mechanical system for individual rear wheel steering; optional electro-pneumatic lift system on front axle.

Brake system High-performance hybrid brake system with adaptive recuperation; ceramic brake discs (PCCB).

Energy supply Lithium-ion battery with 6.8 kWh capacity (BOL nominal), 202 kW maximum power and mains-compatible plug-in charger.

Performance Top speed
purely electric

Acceleration: 0 – 100 km/h > 325 km/h
> 150 km/h

Consumption
(NEDC):
Total ~ 3.0 l/100 km

CO2 emissions: Total ~ 70 g/km

Range:
Purely electric > 25 km

Delen/opslaan

Gerelateerde berichten



Plaats een reactie

:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: