Winterkorn: “Porsche verkoop verdubbeld in de volgende vier jaren”

martin-qwinterkorn

Volkswagen CEO Martin Winterkorn neemt nog niet officieel het roer over bij Porsche voor 15 september, maar hij heeft het al over enkele grote veranderingen, die hij in petto heeft voor Porsche. Één belangrijk doel: De verkoop verdubbelen binnen vier jaar.

Het opvoeren van Porsche verkoopcijfers tot twee keer het huidige niveau wordt niet gemakkelijk, maar de recente invoering van de Panamera, waarmee het merk een bredere markt bereikt, zou kunnen helpen. De Cayenne SUV hielp het merk al verder dan het produceren van alleen sport-auto’s en van de Panamera wordt verwacht door te groeien naar het volgende niveau.

Maar zelfs met de toevoeging van de Panamera zullen verkoopaantallen van 150.000 eenheden per jaar een flinke klus zijn. Winterkorn wil echter deze aantallen bereiken in 2012 of 2013, zoals hij zei aan de Duitstalige versie van Manager Magazin.

Ook zijn er ideeen om de omzet cijfers zelfs nog hoger te helpen: een nieuwe, eventueel op de Volkswagen Bluesport gebaseerde sub-Boxster model en een kleinere SUV/crossover als aanvulling op de Cayenne. Met de toevoeging van die auto’s zou Porsche bijna een autoproducent kunnen worden met een volledige modellenlijn, in tegenstelling tot de huidige traditionele rol om zich te concentreren op prestatie-gerichte modellen.

Die wijzigingen leidt bij veel trouwe merk-aanhangers tot verzet, maar het alternatief voor de overname door Volkswagen had nog erger kunnen zijn voor Porsche, aangezien het voor meer dan 9 miljard dollar schulden had. Het verliezen van zijn onafhankelijkheid, hoe moeilijk dat ook is, was beter dan ophouden te bestaan als één geheel, of, erger nog, een gedwongen liquidatie.

bron: motorauthority