Rijtest: Porsche Cayenne Turbo

Cayenne

Porsche lanceerde de Cayenne in 2002. De meningen waren erg verdeeld over de nieuwe Porsche, niet alleen omdat het een SUV was maar ook omdat het uiterlijk lang niet bij iedereen in de smaak viel. De facelift van de eerste generatie Cayenne werd qua uiterlijk nauwelijks aangepakt, maar bij deze tweede generatie is het een heel ander verhaal.

Cayenne
Cayenne

De Cayenne oogt kleiner maar desondanks is hij groter en breder dan zijn voorganger, de lengte nam met 5 centimeter toe. Ondanks zijn uiterlijke groei is elke variant van de Cayenne lichter geworden. De gewichtsafname verschilt natuurlijk per model maar gemiddeld is hij ruim 180 kg lichter ten opzichte van zijn voorganger. En dat is zeker niet slecht als je nagaat dat naast z’n formaat ook nog vele elektronische systemen aan de auto zijn toegevoegd die hem zwaarder zouden maken. De gewichtsafname komt ook het verbruik ten goede… Nou ja, de dag dat wij deze Cayenne Turbo reden haalden we een gemiddeld verbruik van 1 op 4 ondanks gebruik van het start/stop systeem. Maar goed, daar gaat het bij dit soort auto’s natuurlijk niet om.

Cayenne
Cayenne

Waar gaat het dan wel om? In dit geval om de brute 4.8 liter V8 motor natuurlijk. Uitgerust met twee turbo’s levert hij een vermogen van 500 pk en een monsterlijk koppel van 700 nm. De Cayenne Turbo is bloedsnel; 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden en een topsnelheid van bijna 280 km/u. Indrukwekkend voor een ruim 2 ton zware kolos. Echter de snelheidsbeleving is niet altijd aanwezig, dat is misschien jammer maar het geeft wel aan hoe comfortabel de sportiefste variant van de Cayenne blijft zelfs met zoveel geweld onder de motorkap. Wat erg opvallend is, is hoe vlak en strak de Cayenne blijft bij het sportieve rijden. Vooral als je de luchtvering in de ‘Sport’-stand zet helt de koets vrijwel niet over. Het PASM (Porsche Active Suspension Management) en optionele PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) helpen hier ook enorm bij. Vooral die laatste zorgt ervoor dat het chassis zo strak mogelijk blijft waardoor zelfs flinke powerslides mogelijk zijn. De versnellingsbak is niet zoals verwacht de PDK-versnellingsbak maar een reguliere automaat. Wij vonden dit op zich geen probleem, de bak schakelt snel genoeg en heeft maar liefst 8 versnellingen waardoor relatief zuinig rijden op bijvoorbeeld de snelweg mogelijk is.

Cayenne
Cayenne

Nu we het toch over technische snufjes hebben; onze testauto zat volgepropt met vrijwel alles dat Porsche te bieden heeft (prijskaartje van de auto was trouwens bijna €186k). Alle systemen zijn vanuit het interieur te bedienen, het nadeel hiervan is dat de middenconsole volledig bezaaid is met knoppen. Het ziet er fraai en futuristisch uit, maar in de praktijk is het erg lastig om er achter te komen waar ieder knopje voor dient. Het navigatiesysteem is erg fraai en intuïtief door zijn touchscreen, daarnaast heeft het vele handige features. Één daarvan welke zeker hier in Nederland van toepassing is; file-melding. Nog een aanrader is de Burmester geluidsinstallatie, velen van jullie zullen vast nog nooit van dit merk gehoord hebben maar het past in het rijtje van Bang & Olufsen, Bose, Elipson etc. Kwaliteit dus.

Cayenne
Cayenne

De Cayenne Turbo kun je in één woord samenvatten: alleskunner. De auto is bloedsnel zoals je van een Porsche mag verwachten, praktisch, luxe, veilig en ook nog eens leuker om naar te kijken dan zijn voorgangers. De basisprijs van de Cayenne Turbo bedraagt €155.500, veel geld maar je krijgt dan wel veel auto. Voor de gewone mensen is er al een Cayenne vanaf €80.500. De mensen die deze auto kunnen aanschaffen zullen zich niet druk maken om het gigantische verbruik of de afgunstige blikken van andere weggebruikers… En dat moeten ze vooral ook niet doen. Lekker rijden en genieten van de power en luxe. Daar gaat het om bij de Cayenne Turbo.

Cayenne

Bekijk hieronder de volledige Gallery:

[nggallery id=67]

pluspunten
+ Enorme prestaties
+ Comfortabel én sportief
+ Vooruitgang uiterlijk
+ Prachtig interieur

minpunten
– Brandstofverbruik
– Uitlaatgeluid



  1. 4 reacties op “Rijtest: Porsche Cayenne Turbo”

  2. Door jeroen-m op jul 15, 2010 | Reply

    leuk verslag. zulke mogen er nog veel meer komen op de site! wanneer komt de rijtest van de gt2rs? haha.

  3. Door AMS op jul 15, 2010 | Reply

    Wow wat een dikke bak! Goede rijtest! Hiervan willen we meer zien 😀

  4. Door CCC op jul 27, 2010 | Reply

    Wow wat een dikke bak! Goede rijtest! Hiervan willen we meer zien
    +1

  5. Door Mees-B op jul 27, 2010 | Reply

    We hadden gehoord dat de Porsche werd getest bij ons in de buurt. Wij hopen dat je hebt genoten van de test.
    Wij gaan binnenkort een andere auto testen…

    groetjes
    Mees B
    uit D

Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.