Uitgelicht: Porsche B32
Ditmaal geen 911 of een andere sportwagen van Porsche in ‘uitgelicht’, maar een bus. Je weet wel, zo’n ding die loodgieters, stukadoors, timmerlieden of schilders gebruiken (of voor mensen met een midlifecrisis die echt niet meer weten wat voor auto ze willen). Heeft Porsche dan zo’n ding gemaakt? Jazeker, een snelle zelfs met een 3.2 liter motor uit de 911 Carrera 3.2. Alleen is hij nooit geproduceerd… toch jammer…
De 959, die veel in rally’s meereed, had dan natuurlijk assistentievoertuigen nodig om de 959 draaiende te houden tijdens de rally. Dit speelde zich af begin jaren ’80. De Transporter van zusterbedrijf Volkswagen kon Porsche uit de brand helpen met een van Steyr-Daimler-Puch vierwielaandrijving voorziene T3. Maar dat ging niet snel genoeg. Dus de vraag was of de werknemers in hun vrije tijd even een 911 blok erin konden leggen… zo gezegd, zo gedaan!
Toen de eerste B32 bus terugkwam van de Dakar (zonder succes) en Ferry de bus even leende om zijn kinderen van school te halen, vond hij het ritje “ganz geil”. Hij commissionair er meteen 10: één voor klantenvervoer, één voor de chef en acht voor de verkoop. Hoeveel er uiteindelijk gebouwd zijn is voor (bijna) iedereen een raadsel. Wij weten het ook niet! Als je het wel weet zie ik dat graag tegemoet in de comments . Er gaan geruchten dat er 11, 15, 20, 34 of zelfs 48 gebouwd zijn.
Als basis voor deze bus diende een Volkswagen Transporter T3 die gebouwd is door VW van 1979 tot 1987 met vierwielaandrijving van Steyr-Daimler-Puch. De motor lag, net als bij de 911, achterin. Het betreft een 3.2 Carrera motorblok met 231 pk. Dit blok heeft 285 Nm en sprint met deze kracht in 8 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid ligt op 208 km/h bij een 911 met hetzelfde motorblok is dat 242 km/h. De 0-100 km/h wordt door de 911 afgelegd in 5,7 seconden. Toch niet slecht voor zo’n bus… ehm flatgebouw! Alle kracht wordt in snelheid omgezet door een 915 versnellingsbak. Op het gewicht hebben ze niet bespaard en daarom weegt deze bus ongeveer 1500 kilogram.
Aan de buitenkant vallen de rooster voor de motorkoeling onder de achterste ramen op, want die heeft een standaard T3 niet. Ook de Fuchs-velgen, die overigens erg goed staan onder een T3, waren standaard op een B32. Achter de velgen zaten ook betere remmen, wat ook nodig is met snelheden boven de 200 km/h. Het logo voorop de bus is bij sommige een Porsche logo, bij andere een VW logo, het is en zal echter altijd een wolf in schaapskleren blijven.
Aan de binnenkant vinden we het typische 911 stuur uit de 964 Mk. I en 3.2 Carrera. Ook het dashboard en de meters en tellers waren aangepast naar Porsche normen. De stoelen waren bekleed met leder. Voor de rest zijn er geen wijzigingen doorgebracht in het interieur.
De formule voor de B32 was de functie van de T3, maar dan veel sneller. En dat is handig. De bus zou in productie gaan voor € 30.000, maar is dat nooit gegaan. Wel was er een planning om de B32 aan het publiek te presenteren in Genève. De reden van het uitblijven van productie is niet bekend, maar de folders waren al gedrukt. Die zijn wel in omloop gebracht. Ook het idee van Porsche om je T3 om te laten bouwen tot B32 voor € 50.000 is nooit uitgevoerd. De meest waarschijnlijke redenen hiervoor lijken mij het imago, de veiligheid of de productiecapaciteit.
Er staat er op dit moment één in Zwitserland te koop, te weten HIER. Waarschijnlijk zal deze wagen niet voor een appel en een ei weggaan, maar als je een leuke gezinswagen met een leuk geluid wilt hebben is dit een goede optie. Luxe is echter ver te zoeken. See ya next time in uitgelicht!
2 reacties op “Uitgelicht: Porsche B32”
Door Coubie74 op mei 4, 2009 | Reply
Leuk verhaal 😀
Door Klusbode op sep 18, 2011 | Reply
Leuke bedrijfswagen 😉