Rijtest: Porsche Cayenne S Hybrid
Heeft het toepassen van het hybride-concept zin op een ruim twee ton zware Porsche SUV? Heeft het überhaupt zin dat concept toe te passen op een Porsche? Ja, de woorden ‘hybride’ en ‘Porsche’ in één zin noemen levert veel vragen op. Wij gingen op zoek naar de antwoorden.


Twee maanden geleden reden we al in de nieuwe Porsche Cayenne Turbo en dat was niet bepaald een ‘groene’ auto. Porsche wil met deze hybride Cayenne laten zien dat veel vermogen en relatief zuinig rijden best mogelijk is. Een V6 blok met supercharger zorgt voor 333 pk, dat in combinatie met de 47 pk sterke elektromotor een totaal vermogen oplevert van 380 pk en 580 Nm. Dat had je niet verwacht hé bij het horen van het woord ‘Hybrid’? Dat is dus slechts 20 pk minder dan zijn grote V8 broer die in de Cayenne S ligt. De prestatiecijfers liggen daarom ook akelig dichtbij elkaar, de sprint van 0 naar 100 km/u duurt 6,5 seconden waar de Cayenne S met zijn V8 dat in 6 seconden doet. De topsnelheid bedraagt ruim 240 km/u. Je voelt de zescilinder in de Hybrid harder werken dan de achtcilinder, maar dat is verder geen vervelende ervaring.


Aan vermogen lever je dus weinig in, maar hoe zit dat met het brandstofverbuik? Het gemiddelde dat een Cayenne S met V8 zou moeten halen is 1 op 8, maar in het echte leven kom je er al gauw achter dat dit eerder 1 op 6 / 1 op 7 is. De Cayenne S Hybrid zou dit dus beter moeten doen, en dat doet hij ook. Volgens Porsche moet de Cayenne Hybrid een gemiddelde halen van 1 op 12, en als dat klopt zou dat zeer knap zijn voor een 380 pk sterk zwaargewicht.
Wij hebben een aantal afstanden zeer rustig en relaxt gereden waarmee wij uitkwamen op een gemiddelde van 1 op 10. Bij een relaxte rijstijl maakt de Cayenne Hybrid goed gebruik van zijn elektrische krachtbron. Bij het rustig wegtrekken uit straatjes e.d. rijdt de Cayenne volledig elektrisch – geen verbuik, geen uitstoot dus. Volledig elektrisch rijden kan tot een snelheid van 60 km/u, al moet ik er wel bij zeggen dat je héél erg op moet passen dat je het gaspedaal niet te ver intrapt zodat de benzinemotor bijspringt. In de realiteit blijkt dit vaak wél te gebeuren. Mocht je in een dorpje of drukke stad wonen waar het allemaal niet zo snel gaat, dan komt het voordeel van het hybride-systeem naar voren. Bij het wat steviger doorrijden, zoals de meeste Porsche-rijders doen, kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 9.


Of je de Cayenne Hybrid nou sportief of juist heel ontspannen rijdt, één ding komt altijd naar voren. En dat is het comfort en het gemak waarmee de auto (ontzettend snel) te rijden is. We merkten het al eerder in de Turbo variant, maar vooral in Hybrid vorm blijft de Cayenne een heerlijke cruiser die met een druk op de Sport-knop verandert in een scherpe sportwagen. Het gevoel van omvallen in de bochten bestaat niet meer en de besturing reageert lekker snel. Op die besturing is echter wel iets aan te merken, en dat is het gevoel. Dat mist namelijk een beetje in de Hybrid, ook vond ik de besturing teveel bekrachtigd. Een verklaring hiervoor is dat Porsche de Hybrid als enige Cayenne heeft uitgerust met elektronische stuurbekrachtiging i.p.v. hydraulische stuurbekrachtiging.
Net zoals bij de Cayenne Turbo waren we dit keer ook weer erg onder de indruk van het interieur. Alles voelt duur en stevig aan en steekt uitmuntend in elkaar. Een kritiek puntje blijft wel de onoverzichtelijkheid van het dashboard dat namelijk bezaaid is met knoppen. Wel is het zo dat ik na een aantal dagen in de Cayenne Hybrid alles makkelijk kon vinden en bedienen. Een kwestie van even wennen dus.


De Porsche Cayenne Hybrid, een auto die voordat hij daadwerkelijk op de weg reed al verafschuwd werd vanwege zijn hybride-badge. Maar ik kan niets anders concluderen dat dit de Cayenne is die iedereen wil; relatief zuinig, snel, prachtig gebouwd, comfortabel, sportief, praktisch etc. Porsche beloofde een auto met de prestaties van een achtcilinder en het verbruik van een zescilinder, en dat is precies wat de Cayenne Hybrid is.

Gallery:
[nggallery id=68]

+ Hybride concept werkt goed
+ Fijne motor
+ Interieur blijft prachtig

– Te lichte en gevoelloze besturing
– Volledig elektrisch rijden vaak niet realistisch genoeg

2 reacties op “Rijtest: Porsche Cayenne S Hybrid”
Door Ralph op sep 22, 2010 | Reply
Duidelijk en helder geschreven.
Misschien dat je nog je persoonlijke noot over hoe deze Hybrid zich verhoudt tussen de diesel en de V8 had kunnen toevoegen.
Door Richard op sep 22, 2010 | Reply
goede rijtest.
al blijf ik een hybride badge op een porsche gewoonweg belachelijk vinden 😡