Toch geen retro-Targa
De Targa is misschien wel de ultieme versie van de Porsche 911. Ontworpen in Engeland in een tijd dat de torsiestijfheid van vele carrosseriën onvoldoende was om een “echte” cabriolet te bouwen en waar inzittenden van cabrio’s hun leven tijdens een ongeval onzeker waren, werd deze carrossie pas echt populair toen Porsche ‘m in 1966 introduceerde als nieuwe modelvariant van de 911. Sindsdien zijn targadaken synoniem geworden met de autobouwer uit Zuffenhausen.
Oorspronkelijk was het targadak een ingenieuze constructie tussen de voor- en achterruit, die zich liet uitnemen, opvouwen en plaatsen in de bagageruimte. Vanaf de 993-modelserie verving Porsche deze analoge variant door een meer toekomstbestendige constructie voor het digitale tijdperk in de vorm van een glazen schuifdak. Hoewel een minstens zo opmerkelijk systeem, kon het de harten van de Targa-liefhebbers van weleer niet bekoren.
Groot was dan ook het enthousiasme toen carrosseriebouwer Ruf vorig jaar de Roadster presenteerde met een flinke knipoog naar de Targa’s van vroeger, met inbegrip van de aluminiumkleurige B-stijlen. Nog spannender werd het, toen enige weken geleden op het blog van Teamspeed ineens renderings verschenen van de nieuwe 911 (991) in een retro-targa variant. Het zou toch niet…
Inmiddels heeft een fotograaf van het Duitse Auto, Motor und Sport helaas bevestigd dat een retro-targa niet tot de modelserie 991 gaat behoren. Foto’s genomen op de Nürburgring laten zien dat Porsche inmiddels is begonnen met het testen van de 991 Targa en dat deze opnieuw een glazen schuifdakconstructie zal krijgen. Daarmee lijkt de laatste hoop op de terugkeer van het inklapdakje en de bolle achterruit te zijn vervlogen.
Oordeel zelf aan de hand van de onderstaande foto’s.
Photoshop 991 Targa
Ruf Roadster
4 reacties op “Toch geen retro-Targa”
Door Dennis op jul 13, 2011 | Reply
Ze hebben nu zo te zien wel de mooie raamlijn van de “gewone” 911 behouden ipv dat zijraam dat in een punt toeloopt.
Onderscheidt zich minder en lijkt dus steeds meer op een 911 met open dak.
Door Paul op jul 18, 2011 | Reply
Het verschil tussen Targa en ‘de rest’ was altijd direct duidelijk door de minder mooie raamlijn bij de 1e; dat is nu verleden tijd.
“Targa misschien wel ultieme versie van Porsche 911” Oh? De oorspronkelijke was een aparte! Maar mooi? IMHO niet bestand tegen de tand des tijds, zoals de coupe zeker wel. Dat het grote dak nu blijkbaar bovenop de auto ligt 😈 !
Door Wess op aug 10, 2011 | Reply
Dit kan geen Targa zijn. Lelijker open dak gaan wij nu zoeken. Denk niet dat het lukt. Maak ‘r maar (nog een) special edition van. Wacht nog steeds op een Porsche die mijn 993 TT kan vervangen. Vooral wat uiterlijk aangaat. Koop er wel een Cayman R bij.
Door Henk van Dalen op nov 4, 2011 | Reply
Hallo ik heb een 996 en als de cabriokap open is gaan mijn achterraampjes niet meer dicht maar dat wil ik wel ,wie kan mij helpen