Rijtest: Porsche Cayenne Diesel
Krijg je een keer een Porsche om te testen, wordt het een diesel. Het blijft toch een beetje vloeken in de Kerk. Een Porsche met een oliestoker onder de motorkap, getver.
Nou gaat het hier wel om de Cayenne, de SUV van Porsche. En met de natuur in het achterhoofd is het niet helemaal onverstandig om deze krachtpatser ook eens met een dieseltje uit te voeren. Want hoewel de Cayenne prima verkoopt in de benzine-uitvoering, is er ook veel vraag naar een diesel. Driekwart van de verkochte SUV’s in Europa rijdt er al op. En waarom zou je zoveel potentiële klanten teleurstellen.
Toch is het ook ergens wel jammer. Dit is, op wat tractors na, de eerste dieselmotor in het nu 60 jaar oude merk. En was het niet mooi geweest als Porsche, dwars tegen alle trends in, gewoon was blijven vasthouden aan de benzinemotor? What’s next, een 911 met een diesel achterin? Auw.
Porsche heeft de motor voor de Cayenne Diesel trouwens niet zelf ontwikkeld. Waarom zou je ook als je grootaandeelhouder van de Volkswagengroep bent, want laat dochter Audi daar nou een prachtige 3 liter V6 hebben liggen. Met 240 pk en een topsnelheid van 214 km per uur wordt de Cayenne Diesel bepaald geen super sportieve auto, maar voor een SUV is het natuurlijk helemaal niet slecht.
Wat heet. Porsche heeft de motor zo weten af te richten dat hij iets meer dan 8 seconden nodig heeft om van 0 tot 100 te sprinten. Dat is sneller dan de V6-benzine-variant. Eigenlijk moet je alleen daarom al in koeieletters het woord DIESEL op de achterkant van de auto plakken, want anders gelooft niemand je. Zeker als je de auto ook nog in z’n sportstand zet, rijdt ie zeker voor SUV begrippen, zeer vlot.
En hoor je de motor. Alleen een zeer goed getraind oor heeft nog door dat het hier om een 3 liter V6 DIESEL motor gaat. Wat is ‘ie lekker stil. Je moet echt uitstappen en de motorkap opendoen om je er aan te helpen herinneren dat het echt hier om een oliestoker gaat.
De afwerking is trouwens zoals we van Porsche gewend zijn. Of je de auto nou mooi vindt of niet, het klopt allemaal wel. Helemaal top is het Panoramische dak, dat vrijwel helemaal open kan. En de auto is in z’n geheel in hoogte verstelbaar. Extra hoog op de wielen voor in het terrein, of lekker laag voor op de snelweg.
Natuurlijk blijft het nog even wennen, een dieselmotor in een Porsche. Maar het merk laat met deze Cayenne wel zien dat het heel goed kan. Het zal mij niet verbazen als de 4-deurs Panamera in de toekomst ook uitgerust zal worden met een dieselmotor. Het voordeel is evident. De Cayenne Diesel heeft een verbruik van ongeveer 1 op 10 en presteert minstens net zo goed als de lichtere benzinevarianten. Dus voor de brandstofkosten hoef je het al helemaal niet te laten. Nu alleen nog 90 duizend euro vinden voor de aanschaf…
2 reacties op “Rijtest: Porsche Cayenne Diesel”
Door HHN op mei 14, 2009 | Reply
Aangezien hij dus 1 op 10 rijdt, én beter presteert zou ik altijd voor deze diesel gaan i.p.v die veel te lichte V6 benzine..
So what dat ’t een diesel is? …Zo lang die motor maar niet verschijnt in Porsche’s andere modellen
Door Coubie74 op mei 14, 2009 | Reply
@ HHN
Helemaal mee. In eerste instantie zou een SUV ook niet bij Porsche horen, maar de Cayenne doet het goed. En bij zo een auto past ook wel een diesel. 😉