Uitgelicht: Porsche 968 Turbo S
In deze uitgelicht ga ik het hebben over een Porsche met de motor voorin. Nou weten jullie natuurlijk al dat het een 924, 944, 928 of 968 moet zijn en dat klopt ook. Maar een ‘gewone’ versie is niet bijzonder genoeg voor uitgelicht. Daarom ga ik het hier hebben over de Porsche 968…
Turbo S. De kans dat je van deze Porsche gehoord heb is klein, aangezien er net als bij de 924 Carrera GTS maar 14 van gemaakt zijn. De Turbo S was gemaakt voor de Europese markt en werd gemaakt in 1993 en 1994. Deze 14 auto’s werden gemaakt voor de homologatie voor verschillende klassen in de autosport met de 968. Porsche heeft nooit een Turbo gebouwd van de 968, want ze wilden hun spaargeld daar niet aan uitgeven, omdat eerdere Turbo-modellen niet zo goed liepen. Klanten konden hun Turbo S uitsluitend bij het Customer Sport Department in Weissach kopen.
Als basis voor de Turbo S diende een 968 Club Sport, waarbij door enkele aanpassingen het gewicht daalde met 20 kg naar 1300 kg. De auto werd 20 mm verlaagd, er zaten hardere veren onder en de geventileerde schijven van de 964 werden gemonteerd. Ook de stroomlijn werd verbeterd, waardoor het weggedrag nog beter was. Onder de motorkap zie je een 3,0 l 4-cilinder lijnmotor liggen die gekoppeld is aan een KKK-turbo met 1,0 bar aan druk. De motor levert 305 pk vanaf 5400 rpm en het koppel ligt op een ongelofelijke 504 Nm. Dit brute geweld werd met behulp van een handgeschakelde versnellingsbak met 6 verzetten omgezet in versnelling. De koppeling moest echter wel verzwaard worden om al dat koppel aan te kunnen. Een sper-differentieel ontbreekt ook niet. Met deze specificaties sprint de auto in 4,7s naar de 100 km/h en de topsnelheid is ongeveer 285 km/h. Prestaties waar Porsche trots op kan zijn!
Als je om de auto heen loopt vallen er wel een aantal dingen op. Op de achterkant ontbreken de nummers ‘968’ en er staat alleen ‘Turbo S’ op. Ook zit er een grote verstelbare spoiler met een bereik van 10 graden op om de luchtstroom te optimaliseren. Er zit een dubbele uitlaat onder om de uitlaatgassen te laten gaan. Wanneer we langs de zijkant naar de voorkant lopen vallen de Speedline velgen erg op. Ze bestaan uit 3 delen, hebben 40 bouten langs de rand en de nieuwprijs van deze velgen was toen € 2400,-. Tegenwoordig zijn er van deze velgen veel replica’s in omloop, maar die bestaan meestal uit 2 delen. Aan de voorkant zit onderaan de bumper een splitter en werd de koelopening boven de nummerplaat vergroot. Op de motorkap zitten 2 kleine luchtinlaten die lucht het motorcompartiment in moesten leidden. De PVC undercoating werd achterwege gelaten om gewicht te besparen.
Aan de binnenkant zien we dat elke auto was uitgerust met het ME30 Club Sport interieur. Eigenaren konden echter de opties wel weer laten monteren, zoals elektrische ramen en een stereo. De stoelen waren lichtgewicht Recaro kuipen, waarvan de achterkant in de lakkleur werd gespoten. Het stuur was een klein 3-spaaks stuur, net als in de Club Sport. Dit werd allemaal gedaan onder het motto: ‘less is more’. Al met al kreeg je veel waar voor je geld wanneer je deze auto kocht. De prijs weet ik niet precies, aangezien ze hier niet verkocht zijn. Ga er vanuit dat ze in Nederland rond de 220.000 gulden gekost zullen hebben.
Volgende keer ga ik het in ‘uitgelicht’ over een hele oude Porsche hebben. Er zijn er 20 van gemaakt plus 4 concepten. Mogen jullie raden welke het zal zijn…
5 reacties op “Uitgelicht: Porsche 968 Turbo S”
Door marknauta.nl op mrt 12, 2009 | Reply
Kijk!! Dit is wat we willen zien. Prachtig zo’n 968 en al helemaal in deze uitvoering. Leuk stukje wederom. En tsja….die 968….zal hier toch nog wel eens komen denk ik ;).
Door Jasper op mrt 13, 2009 | Reply
Wat een auto. Moet je je eens voorstellen als deze in serie geproduceerd zou zijn. Nou ja: dan moet die 944 turbo er maar eens komen.
Mark: als de looks je bevallen weet ik nog wel iets blauws wat dicht in de buurt komt 😉
Door Chris Heiligers op mrt 16, 2009 | Reply
Leuk dit soort auto’s, maar ik vind een 968 of 968 CS veel mooier. Die CS hoop ik dat mijn volgende Porsche gaat worden.
Door Gertjan op mei 26, 2013 | Reply
Supermooie Porsche, zeker met de koelhappers en velgen.
Zelf de trotse eigenaar van een van de 24 Porsche 968 cabriolet.