Column: Nieuw! De Porsche Panamera
De regelmatige lezers van deze column hoef ik niet uit te leggen dat ik al die keukens en kurkentrekkers waarop de naam Porsche sta verafschuw. Porsche maakt mooie auto’s, sportief en karakteristiek en bij ieder nieuw model toch te herkennen als Porsche.
Ik heb even moeten wennen aan de Cayenne. Een logge tractor die opgepimpt met een zware V8 weliswaar tot indrukwekkende prestaties komt maar daarmee niet het predikaat Porsche verdient. In dat geval zou je de Dodge RAM SRT-10 namelijk ook van een Porsche badge kunnen voorzien. Daar moet je toch niet aan denken. Het zal er wel mee te maken hebben dat ik gisteren voor het stoplicht bij het optrekken toch ruim werd verslagen door zo’n proletenbak die per kilometer minstens 3 kilo CO2 uitstoot.
Maar goed, de Cayenne. Vol trots kwam een goede vriend mij vorig jaar melden zo’n bak te hebben aangeschaft. Zelf uitgezocht en geïmporteerd uit Duitsland. Ik heb er inmiddels een aantal keer in gereden en heb mijn mening bijgesteld. Toch wel een hele stoere bak, zeker met de juiste wielen eronder. Toen ik laatst bij Porsche in Amsterdam was nam de verkoper mij mee naar de werkplaats waar op dat moment een motor uit een Cayenne werd getakeld. Indrukwekkend kan ik wel zeggen en zo’n Cayenne tussen al die 911-en en Boxters gaf een vertrouwd beeld. Kortom, de Cayenne hoort er inmiddels bij.
De afgelopen maanden bekroop mij opnieuw die spanning toen de eerste berichten over een “gezins Porsche” in de pers verschenen. Wat moest ik me daar nou weer bij voorstellen? Een Ford Mondeo met een Porche badge? Of een FIAT Multipla, inmiddels officieel gekozen tot lelijkste auto die er rondrijdt?
Gelukkig niets van dit alles. Wat een prachtauto is het geworden die Panamera (aan de naam moet ik nog even wennen). Zo stijlvol en tot in het detail te herkennen als Porsche. Of je nou van de voorkant, de zijkant of de achterkant kijkt, overal zie je duidelijk de Porsche looks terugkomen. Met deze Panamera levert de design afdeling van Porsche een prestatie van formaat. Zelfs de vanaf prijs valt me niet tegen. Ben wel benieuwd wie hierin gaan rijden. Ik schat in dat de auto met name gaat concurreren in het segment waar de 7-serie van BMW inzit en de duurdere Mercedes modellen. Tenminste, dat zou mijn keuze zijn in dat segment. En ik wens iedereen die voor diezelfde keuze komt te staan sterkte bij dit luxe-probleem…
3 reacties op “Column: Nieuw! De Porsche Panamera”
Door Stijn op apr 22, 2009 | Reply
Nou nou, dat vind ik wel erg kortzichtig om te zeggen dat een SRT-10 een proletenbak is. Weleens een M5 E60 gezien, of een E92 M3. Daar hoor je in te zitten met een ‘coole’ sportbril en een bluetooth headset. En dan je arm uit het raam!
Btw, wel snel he, zo’n SRT-10. Heb ooit eens mogen meerijden: driften op de snelwegoprit, burn-out en driften op het industrieterrein 8)
Door Youri op apr 24, 2009 | Reply
M5 en M3 proletenbak en een SRT-10 niet 😕 damn… Alles goed daarboven 😛
Door Stijn op apr 25, 2009 | Reply
Ja, de M5 E39 was nog een echte rijdersauto, de M5 E60 is een electronicazaak 😛