Uitgelicht: Porsche 996 GT3 RS

996-gt3-rs.jpg

Als ik zeg dat de auto waar ik het in deze aflevering over zal hebben alleen verkrijgbaar is geweest in het wit met rood of blauw. Waar denken jullie dan aan? Juist ja…

…de Porsche 996 GT3 RS. Deze auto werd in 2003 gelanceerd en werd geweldig ontvangen. Eindelijk weer een echte RS, nadat de 993 RS in 1998 uit productie is gegaan. En wat voor één was die nieuwe RS geworden! De 996 GT3 Mk. I is geleverd van 1999 tot 2001 en de 996 GT3 Mk. II van 2002 tot 2005. Daar zat een vacuüm tussen van bijna een jaar. Een jaar nadat de GT3 Mk. II verscheen, verscheen dus ook de GT3 RS. De GT3 RS is tot 2005 in productie gebleven en er zijn er in totaal ongeveer 700 á 800 van gemaakt. Er gaan zelfs geruchten dat er maar 200 van gemaakt zijn, maar dat klopt niet. Er zijn al minstens 600 linksgestuurde en daar komen dus nog een aantal rechtsgestuurde bij. Porsche heeft echter nooit vrijgegeven hoeveel er precies van gemaakt zijn. De reden van deze auto was de homologatie aan de 24H van Le Mans. Daarvoor moesten er minstens 200 van gebouwd zijn.

996-gt3-rs-2.jpg

Onder de kap treffen we precies dezelfde motor aan als in de GT3 Mk. II. Volgens Porsche zelf heeft de motor evenveel vermogen tot zijn beschikking als de GT3, moge het niet dat het aanvoelt als meer. Waarschijnlijk zal het aantal pk’s tussen de 390 en 400 zitten. Door middel van een lichtgewicht single-mass vliegwiel heeft de auto wel een veel betere gas-respons wat het snelheidsgevoel wel verbeterd. De geschakelde 6-versnellingsbak heeft extra korte halen, zodat het schakelen razendsnel kan gebeuren. Door de lichtere motor is ook veel gewicht bespaard. Als remmen kon je de (dure!) optie PCCB’s nemen, die op hoge temperatuur veel beter remmen, maar op lage temperatuur erg veel lawaai maken. Standaard zaten er geventileerde stalen schijven onder met rode klauwen, waar de PCCB’s gele klauwen hadden.

996-gt3-rs-3.jpg

Door de lichtere onderdelen aan de auto woog deze uiteindelijk maar 20 kg lichter dan de GT3 Mk. II en kwam daarmee op een gewicht van 1360 kg. De topsnelheid lag 2 km/h hoger, de 0-100 ging 0,1 sec. sneller en de sprint tot 200 km/h werd 0,3 sec. sneller afgelegd. Hiermee werd de topsnelheid 306 km/h, de 0-100 gebeurde in 4,5 sec. en de 0-200 km/h gebeurde in 14,4 sec. Ondanks deze prestaties is hij vele seconden sneller over de Nürburgring dan de GT3. Grappig detail is dat hij ook sneller over de Ring gestuurd kan worden dan een 997 GT3 RS, de opvolger dus. Dat toont toch aan wat een geweldige auto dit is. De reden achter de prestatie zijn alle elektrische systemen die de 996 niet heeft, maar de 997 wel en die zo af en toe ingrijpen. De remmen zijn standaard van staal in de maten 350 mm voor en 330 mm achter, maar als optie kon je de keramische schijven nemen. Die remmen vooral op bedrijfstemperatuur (1300 C) veel beter! En ze slijten zo goed als niet! De motor ligt achterin en al het vermogen gaat ook alleen naar de achterwielen.

996-gt3-rs-4.jpg

In het interieur vinden we als allereerst geen achterbank, maar daar is tapijt voor in de plaats gekomen met de tekst ‘GT3 RS’. Boven het tapijt zit een rolkooi, die je als optie volledig kon laten maken door hem naar voren door te laten lopen. Precieze aantallen over deze optie zijn niet bekend. Verder zat je in de GT3 RS heerlijk in de Nomex brandwerende kuipstoelen van Recaro. Deze zijn aan de achterkant van carbon. Deze stoelen werden echter ook voor een normale GT3 met het CS-pakket geleverd. Daarnaast vinden we een handgeschakelde 6 versnellingsbak met verkorte slagen, een handrem met de opdruk GT3 en geen navigatie, airco of telefoon. Airco was een optie in de GT3 RS, maar daarmee zou meteen de hele gewichtsbesparing van de GT3 RS voor niks zijn geweest. Als je airco wilde, moest je 20 kg extra meezeulen over het circuit?!? De pook en het stuur zijn afgewerkt met alcantara. Voor de rest kun je een echte RS herkennnen aan het ontbreken van een handschoenenkastje. Bij de rechtsgestuurde versies zat er er echter wel weer één in! Verder is er aan de binnenkant over het algemeen de uitrusting van een GT3 CS te vinden: brandblusser en 6-puntsgordels. In sommige RS’en zaten ook nog gewone 3-puntsgordels, maar dat was een optie. Porsche, het merk van precisie is echter vergeten de toerenteller te vervangen voor eentje met de opdruk ‘GT3 RS’ in plaats van ‘GT3’. Niet dat je snel zal vergeten dat je in een racewagen voor de straat zit, maar toch…slordig!

996-gt3-rs-5.jpg

Dan de buitenkant: opvallend, wit, racy. Dat is de beste omschrijving daarvoor. De RS werd, zoals eerder ook al gezegd, alleen geleverd in de kleur wit met rode velgen en striping of wit met blauwe velgen en striping. Rood is, naar mijn mening, de mooiste kleur. Er zijn echter meer eigenaar die daar zo over gedacht hebben en daarom is dit ook de meest genomen versie. De blauwe GT3 RS is veel zeldzamer. De grote spoiler die achterop zit heeft een functie, namelijk neerwaartse druk genereren. Aangezien de spoiler van carbon is, weegt hij niet eel meer dan de gewone GT3 spoiler, ondanks dat hij veel groter is. Over de zijkant loopt van voor tot achter een grote striping met de tekstcombinatie ‘GT3 RS’. Dit is in de kleuren rood of blauw. Net als de velgen die ook rood of blauw zijn. Het logo op de kofferklep en de motorkap zijn stickers = gewichtsbesparing. De kofferklep zelf bestaat voor het grootste gedeelte uit kevlar. De velgen zijn 18″ met daarom 235 banden aan de voorkant en 315 banden aan de achterkant. De auto heeft, zoals elke RS betaamt, geen schuifdak en geen achter ruitenwisser. Dit waren ook geen opties! Aan de voorkant heeft de RS verschillende, maar vooral veel, koelgaten, die je bij de gewone 996’en niet tegenkom. Hierdoor krijgt de techniek extra koeling. Dan hoef je niet na elk rondje de pits in :p Door bovenstaande aanpassingen ziet de GT3 RS er uit als een race-wagen voor de straat. En ik hoef het jullie vast niet te vertellen, maar dat is het ook!

Mocht je nog op zoek zijn naar een mooie blauwe, die weet ik wel te staan. Van de rode zijn er al genoeg in Nederland. See ya next time!

996-gt3-rs-6.jpg



  1. 3 reacties op “Uitgelicht: Porsche 996 GT3 RS”

  2. Door Jasper op jun 4, 2009 | Reply

    Prachtig! 😮
    geef mij hem maar in het wit en rood 😀

  3. Door Edwin op jun 26, 2013 | Reply

    Mooi en leuk verhaal over de 996GT3 RS, zijn er niet 682 ervan gemaakt? Aan de acties maak ik op dat je deze post in 2009? hebt geschreven. Dus die blauwe is al verkocht?
    Gr. Edwin

  1. 1 Trackback(s)

  2. jun 16, 2009: Uitgelicht: Porsche 911/964 Carrera RS N/GT | Porsche-Blog.nl

Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.