Uitgelicht: Porsche 911/997 Club Coupé

Naar aanleiding van de 50e verjaardag van de Porsche Club America (PCA) heeft Porsche een exclusieve 911 Carrera S laten maken. De auto onderscheid zich onder andere tegenover een gewone Carrera S door middel van andere exterieurkleuren, interieurkleuren en motortuning. Ook zijn op deze auto meerdere opties standaard geweest. Daar later meer over.
In totaal zijn er, hoe kan het ook anders, 50 Club Coupés gemaakt. Allemaal zijn ze geleverd in de kleur Azurro California, een unieke kleur. De eerste van de 50 geproduceerde Club Coupés ging terug naar het Porsche Museum in Stuttgart, om daar tentoongesteld te worden aan het publiek. De vijftigste ging naar een gelukkige ‘PCA-member’ die mee deed aan de loterij van deze auto. De overige 48 Club Coupés zijn aan willekeurige PCA leden aangeboden welke geïnteresseerd waren in deze zeer zeldzame auto. En dat was ook niet zo moeilijk, met 84.000 leden. Ja, je leest het goed: 84.000 leden! De Club Coupé werd destijds onthuld op de jaarlijkse Porsche Parade in Hershey. De nieuwprijs bedroeg $ 99.911. Niet veel, als je dat vergelijkt met Nederlandse prijzen 😛 De verkoop werd gedaan via een speciale website. Wanneer er op 15 augustus 2005 nog niet alle 48 overige Club Coupés verkocht waren, werden die ook toegankelijk voor het grote publiek.

De 997 Club Coupé heeft van de fabriek uit motortuning meegekregen. Dit wordt bij Porsche het X51 pakket genoemd wat 381 in plaats van 355 pk opleverd. Het X51 pakket bestaat onder andere uit een sportuitlaat, een carbon luchtfilter behuizing, een grotere gasklep behuizing, een betere luchttoevoer, wijzigingen in het controlesysteem, wijzigingen in de cilinderkoppen en veranderingen in het uitlaatspruitstuk. De Club Coupé zit in 4,4 seconden op de 100 km/h en stoomt door naar een topsnelheid van 300 km/h. De 381 pk van de Club Coupé komen pas vrij vanaf 7200 t/min, bij de gewone Carrera S zonder X51 gebeurt dit van 6600 t/min. Ook het volledige koppel komt 900 t/min later vrij, maar dit is wel 15 Nm meer. In de Club Coupé zat standaard een verkorte schakelbak, hierdoor duurde de 0-100 heel even korter dan bij de Carrera S zonder X51. Alle pk’s worden, zoals elke S, alleen losgelaten op de achterwielen. De ‘power to ratio’ is iets verhoogd, maar dit is minimaal, want de Club Coupé hoeft niet minder kilo’s mee te slepen dan de Carrera S. De PSM en PASM waren ook standaard, net als het Sport Chrono Package Plus.

Aan de buitenkant van de Club Coupé valt natuurlijk, zoals eerder gezegd, als eerste de kleur op. De auto is geverfd in Azurro California, een kleur die populair was op de 356’s van 50 jaar terug. De remmen zijn net als bij de Carrera S gewone geventileerde stalen schijven met rode klauwen. Als optie kon PCCB besteld worden. Verdere uiterlijke wijzigingen vielen niet zo erg op bij deze auto, maar er zaten wel heel veel opties standaard op, die je op de Carrera S moet bestellen. Op deze auto zat bijvoorbeeld ook nog standaard een sportuitlaat, de PSE.

In het interieur vallen als eerste de speciale instaplijsten op die de tekst ‘911 Club Coupé’ dragen. Ook zit er aan de kant van de bestuurder op de deur een badge, welke het nummer aangeeft welke de auto van de 50 heeft. De achterkant van de standaard sportzetels kon als optie ook in Azurro California gespoten worden. Bij de midden-console was dit geen optie, want daar was dat standaard. Een aantal andere standaard interieur kenmerken zijn zwarte wijzerplaten, een sport stuur en een verkorte schakelweg.

Hier en hier staan ze te koop. Zoals je ziet staan ze nu al te koop voor meer geld als de vraagprijs. Gek hè, als er maar 50 gemaakt zijn? Wie wil er nu niet zo’n hele mooie Carrera S, waarvan er ook nog maar 50 van gemaakt zijn? Next time in uitgelicht: Porsche B32!
Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.