Verslag: Porsche Days @ Spa Francorchamps

Donderdag 14 mei 2009. De dag dat ik sportdag heb op school. Dat komt mij wel goed uit want dan kan ik daarna rustig m’n spullen pakken, want ik ga dit weekend naar… Spa-Francorchamps voor de Porsche Days. Aangezien m’n sportdag door het slechte weer niet doorging had ik alle tijd om spullen te pakken en de camera’s klaar te maken. Toen het avond werd hadden we de spullen bij elkaar en ging ik lekker vroeg naar bed, zodat we vrijdag vroeg weg konden. Zo gezegd, zo gedaan. Om 7 uur word je dan nog steeds moe wakker 😆 Maar dat maakt niet uit, we gaan iets leuks doen. Eerst nog even bellen naar school, want ik voelde me niet zo lekker (lees: anders kon ik pas om 4 uur ’s middags heen). Enfin, om 9 uur hadden we ontbeten en waren we klaar om naar Spa te vertrekken.
Omdat het verkeer in Nederland niet meezat (alweer niet?) en we nog een uurtje op bezoek gingen bij familie, kwamen we pas om half 4 aan in de frietkot tussen Nederland en Frankrijk :p. Na een half uurtje stond de tent en lagen de spullen erin. Toen was het tijd om nog 1,5 uur naar Spa te gaan. Lekker Porsche’s loeren. Kom je daar aan en loop je het terrein op, zie je als eerste een gecrashte GT3 Mk. II en GT3 Mk. I van de 996 en 997 serie. Zonde. Aangezien het evenement tot 6 uur duurde gingen we na 1,5 uur al weg en had ik ongeveer 100 foto’s geschoten, gewoon wat random plaatjes. Toen het daar af was gingen we naar een heerlijke pizzeria (aanrader!) in Stavelot en daarna wat boodschappen doen bij de plaatselijke supermarkt. Vervolgens naar de tent om te gaan dromen over de Porsche’s. Tot morgen.
Aangezien het toch wel mijn bedoeling was om er de volgende dag weer om 9 uur te zijn, moesten we vroeg opstaan. Heerlijk weer en een strak blauwe lucht stonden ons buiten de tent op te wachten. Dat belooft veel goeds! Na de nodige Belgische broodjes en het pakken van spullen gingen we weer op weg naar het circuit. Vanaf een kilometer afstand hoor je de motoren al. Parkeren auto, camera spullen pakken en gaan. Er crashte weer de nodige Porsche’s in de race-klasse in de laatste bocht voor het rechte stuk, maar in de Eau Rouge ging het verrassend goed vandaag. Het was ook wat drukker dan vrijdag en de parkeerplaatsen waren al snel gevuld met paarden uit Stuttgart. Elk uur reden er weer een andere klasse op het circuit die elke dag 3x mochten rijden. Aangezien er zoveel Porsche’s waren is het heel veel werk om ze allemaal te bekijken en op de foto te zetten, dus dan is een dag al weer heel snel voorbij. Maar er waren wel een aantal hele bijzondere auto’s, te weten een GT2R met 827 pk op kenteken, een RUF 993 en een aantal N/GT RS 964 modellen.
Na het eten bij dezelfde pizzeria in Stavelot gingen we nog een aantal rondjes door de omgeving rijden. Camera mee en lekker op zoek naar Porsche’s bij hotellen en in het dorp. En dat zijn leuke locaties om te fotograferen. Dus daar heb ik ook meerdere foto’s geschoten. Toen gingen we nog even naar het circuit om daar nog even wat avond-foto’s te maken en wat te ‘driften’ om de parkeerplaatsen met grind. Om 10 uur vonden we het welletjes en gingen we weer terug naar de tent, maar… het hek zat dicht 😕 Voordat we begonnen met vloeken stond er al een hele rij met auto’s achter ons waarvan er één de beheerder van het circuit kon. Na ongeveer 10 minuten konden we alsnog naar buiten. Gelukkig. Om 11 uur kwamen we terug op de camping en gingen we na de nodige versnaperingen gingen we lekker slapen.
Ik noteer: zondag 17 mei 2009. Half acht me nest uit, om de tent en de andere bende op te ruimen om vervolgens om half negen weer naar het circuit te gaan. Vandaag beloofde een regenachtige dag te worden en dat werd het (helaas) ook. Ik had echter wel het leuke vooruitzicht dat ik met een Turbo 996 mee zou mogen over het circuit met achter het stuur iemand die dat circuit van onder tot boven en van links tot rechts kent. Enfin, na een uurtje foto’s maken zou ik een bandje halen, want die had je nodig, om vervolgens mee te gaan voor een paar rondjes. Dus ik vul dat hele formulier in (paarse krokodil), waarna ze aangegeven dat ik geen 16 ben en geen bandje krijgt. Ik kon ze wel de grond in stampen. Maar we hadden al snel een oplossing gevonden: me vader haalt een bandje, haalt de verzegeling eraf en ik doe hem om en rijd mee! Slim…? Ja toch!? Dat rondje zouden we nu echter aan het eind van de dag gaan rijden en tot die tijd ging in (je raadt het al) foto’s maken. Om 12 uur begon de parade op het circuit en daarin reden er 474 Porsche’s mee: van 997 GT3 RS tot 356 en van schoolbus tot 993 RS. Ook de bouwpakketen waren vertegenwoordigd, zoals een 996 4S omgebouwd naar 997 GT2 met 996 4S achterkant (?) en een 996 Turbo die er op het eerste gezicht uizag als een GT2 met cognac-leder, tot je de ruitenwisser en het schuifdak ziet. Zal wel een dure optie zijn geweest, dat cognac-leder (nu dwaal ik weer te ver af van m’n verhaal). Na de parade ging ik weer foto’s maken en wat praatjes maken met eigenaren totdat het tijd was om met de 996 Turbo mee te rijden in de sport-klasse. De Turbo was helemaal standaard, van de banden tot het interieur en van de velgen tot de vering. Het enige wat erin is gezet is een rolkooi, maar dat meer voor de veiligheid dan voor de stijfheid. Ook de eigenaar heeft alleen een helm en gaat met een spijkerbroek en een trui in de Turbo rijden. Dan is het extra vet om te zien dat hij bijna alle auto’s compleet wegrijdt. Alleen een Turbo met meer pk’s en een GT3 was sneller, maar die waren beide aangepast. De rondjes gingen lekker hard: 175 door de Eau Rouge en ik denk rondjes van ongeveer 2.59 totdat we een rode vlag kregen. We ging de pitstraat in en nadat ik de eigenaar bedankt had gingen we nog snel wat drinken om vervolgens huiswaarts te keren. Om naar onze auto te komen liep je langs de parkeerplaats van de schadeauto’s en dan besef je wat er gebeurd is. Een 996 GT3 heeft het gepresteerd meerdere koprollen te maken en helemaal naar de ****** te zijn. Zonde, maar die dingen gebeuren.
Op de terugweg zat het verkeer wel mee en kon ik tevreden terugdenken aan dit weekend. De specs? 2546 foto’s, ongeveer 1000 Porsche’s en heel veel liters benzine en banden. Dat zijn de ingrediënten voor het perfecte weekend voor de Porsche-liefhebber…
2 reacties op “Verslag: Porsche Days @ Spa Francorchamps”
Door Paul Broere op mei 21, 2009 | Reply
Stijn!
Leuk geschreven man!
maar eh, 2546 foto’s, over iets meer dan 2 dagen.
Dat je nog tijd had voor een ritje in die 996 Turbo!
Zelf helaas alleen met de parade meegereden (ook leuk!). Ik ga met de P niet meer op het circuit.
3e foto-pagina… onderaan sta ik op die overzichtsfoto van de parking (2e auto van rechts boven ;))
Paul
Door Wim van Os op mei 23, 2009 | Reply
Dag Stijn,
Leuk verslag en mooie foto`s.
Ik ben de eigenaar van de matzwarte Porsche op foto 14, 47 en 48.
Zou je mij evt. de orginele foto`s willen mailen.
Alvast bedankt, groeten Wim van Os