Column: Leve de Amerikaanse autoindustrie!
De kranten stonden er de afgelopen week weer vol mee: de grote Amerikaanse autoconcerns hadden het zo zwaar dat (nieuwe!) overheidssteun nu snel moest worden gegeven want anders zouden deze dinosaurussen omvallen.
En bij de bedragen die nodig zijn wordt niet meer op een miljardje meer of minder gekeken. 10, 15 of 20 miljard, u zegt het maar en Washington komt over de brug. Eigenlijk is het een schande; jarenlang wanbeleid heeft geleid tot deze malaise en nu kan de belastingbetaler de boel weer vlot trekken. Maar wat trek je vlot?
Om die vraag te kunnen beantwoorden is het goed eerst eens naar de oorzaken te kijken die tot deze benarde situatie hebben geleid. Het is het klassieke geval van ondernemen met oogkleppen op. In de afgelopen jaren kon het niet op. De verkoopcijfers van al die typische Amerikaanse tractoren waren sky high, de fabrieken draaiden op volle toeren en de CEO`s gingen naar huis met beschamend hoge bonussen van vele tientallen miljoenen dollars per jaar. En iedereen vond dat maar normaal.
Vervolgens gaan de olieprijzen stijgen en tel daar het wanbeleid bij een aantal banken bij op en de zeepbel spat met een oorverdovende knal uit elkaar. Geen auto wordt meer verkocht, zeker niet in de categorie “zuipschuiten” .
En dan begint het gehuil om overheidssteun. Ik vind het een schande. Volgens mij begint het met diezelfde CEO’s die toegeven dat hun wanbeleid mede bepalend is geweest voor de crisis. Verkeerde auto’s bouwen waar bij veranderende marktomstandigheden geen mens meer op zit te wachten. Megaparkeerterreinen staan er mee vol. En maar hopen dat daar nog kopers voor komen. Vergeet het maar. Wie is verantwoordelijk? Zeker de CEO. Laten we dàt vaststellen en voordat we gaan praten over overheidssteun verwacht ik dat diezelfde CEO’s eerst de ontvangen megabonussen over de afgelopen 5 jaar terugstorten. Met rente uiteraard.
De afdelingen die in Amerika de auto’s ontwikkelen zijn inmiddels onder hun stenen uitgekropen en bouwen binnenkort auto’s waarop de markt wél zit te wachten. Er is nog hoop, zeker nu ook de brandstofprijzen zijn gedaald.
Als de overheid besluit toch steun te geven omdat anders wel erg veel mensen hun baan verliezen wil ik wel afspreken dat de komende vijf jaar alle winst gebruikt wordt om extra snel de overheidsleningen af te lossen en dat die arrogante Amerikanen eens komen kijken in Europa hoe je auto’s ontwerpt, bouwt en verkoopt. Daar kunnen die Yanks nog veel van leren! En bezoek dan meteen even het nieuwe Porsche museum in Stuttgart. Dan kan je zien dat mooie auto’s en een gezonden bedrijfsvoering prima samen gaan, mits de juiste mensen de beslissingen nemen. En dat is waarom Porsche iedere crisis zal overleven, ook zonder overheidssteun.
Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.