Column: Formule 1, crisis of circus?

lydia.jpgJe hebt circuits en circuits. En even was het roddelcircuit het enige circuit wat Bernie Ecclestone bezig hield. Zijn scheiding was hotnews. Zijn ex-vrouw had recht op de helft van zijn vermogen, zijnde 3 miljard. Dat moet er leuk uitzien op een bankafschrift … Maar het ziet er naar uit dat zij genoegen neemt met een derde van wat Bernie de komende 4 jaar gaat verdienen. Dat zal neerkomen op ‘slechts’ € 300 miljoen. Misstaat ook niet op je bankrekening. Ik heb mij er tijden lang over verbaasd dat een vermogend man als Ecclestone met zo’n bril en dito kapsel rond loopt. Inmiddels ben ik er van overtuigd dat hij dit doet om een statement neer te zetten.

In tegenstelling tot meneer Ecclestone is Flavio Briatore enorm ijdel. Hij wordt omringd door mooie vrouwen. Tot ze hem gaan vervelen natuurlijk. Dan stuur je ze de grindbak in, ook al is ze een beroemd model dat zwanger van hem is. Flavio is van een heel ander kaliber. Zegt de naam Interno 8 u niets? Dan bent u wellicht geen vermogend mens. Prachtige kleding werd daar gemaakt. Eigenaar was Angelo Galasso. Galasso kan veel meer dan chique overhemden maken. Maar hij mistte de middelen om dit groots te doen. Flavio kan niet ontwerpen maar heeft wel de middelen. Enfin… u begrijpt het al. Billionaire Couture maakt zeer exclusieve kleding. Vele Formule 1 coureurs lopen in hun kleding. The upperclass heeft blijkbaar nauwelijks last van de crisis!

En zo komen we bij dat andere circuit. Het circuit van zwart asfalt, stinkende motoren en onvoorstelbare herrie. Formule 1. Op 29 maart is in Australië de eerste race gereden. Opvallend is dat er weer een nieuw circuit op de agenda is gekomen, zodat de laatste race gereden gaat worden op 1 november. Het Yas Marina circuit in Abu Dhabi. De Golfstaat wil graag een graantje mee pikken en heeft een spectaculair circuit gebouwd. Alle tribunes zijn overdekt en een luxe hotel overspant de baan.

Heeft Formule 1 last van de crisis? Ja, dat mag duidelijk zijn! Honda heeft de arena verlaten en een aantal sponsors heeft bekend gemaakt te zullen vertrekken of hun budget bij te stellen. Het moet allemaal een stuk goedkoper en er zijn reglementen veranderd (kostenbesparing van 30%). De meest spectaculaire verandering is toch wel de FOTA: hierin kunnen teams gezamenlijk opkomen voor hun belangen. Aan de andere kant blijft de Formule 1 natuurlijk een reclame bord van mondiale omvang. Ongetwijfeld zullen er genoeg bedrijven zijn die de Formule 1 willen blijven sponsoren. Maar daarmee is het probleem van de circuits nog niet opgelost. Bernie Ecclestone vraagt enorme bedragen voor het recht om een Grand Prix te organiseren. Ik vraag me af hoe lang dit goed blijft gaan …

De belangrijkste veranderingen zijn de motoren. Per seizoen krijgt een team de beschikking over 20 motoren (en 2 voor tests). Vanaf dit seizoen mag er weer op slicks gereden worden. En er is ook een nieuw systeem dat vanaf dit seizoen gebruikt mag worden: KERS. Kenitic Energy Recovery System. De energie die vrij komt tijdens het remmen vrijkomt wordt opgeslagen en hergebruikt. Deze extra energie kan de coureur gebruiken door op de boostknop te drukken waardoor er 82 extra pk’s vrijkomen. Dat mag hij elke ronde één keer doen! Opvallend voor de Formule 1 is dat deze nieuwe regels gezamenlijk zijn opgesteld door de FIA en de FOTA. Oh, en dan dat kleine achterspoilertje. Het ziet er niet uit. Maar door de verminderde downforce kan dit spectaculaire taferelen opleveren! Hopelijk geeft dat alles de Formule 1 fans een spannend seizoen. Ik ga er in ieder geval weer voor zitten!



  1. 4 reacties op “Column: Formule 1, crisis of circus?”

  2. Door Jurgen op mrt 31, 2009 | Reply

    Goed stuk, Lydia, met een in mijn optiek juiste analyse. Aan de ene kant raakt de crisis de superrijken niet, maar die astronomische bedragen om een GP te mogen organiseren gaan wel opbreken; wegblijven publiek, te hoge uitzendkosten, verminderde belangstelling, nog minder sponsergelden. Knap van Ecclestone tot nu toe, maar dat tijdperk lijkt afgesloten te zijn!

    de race van afgelopen zondag was wel gaaf!

  3. Door John op apr 1, 2009 | Reply

    ja….. ze gebruiken tegenwoordig KERS in de F1, moet net ff dat beetje pit geven 🙂 klinkt bekend in je oren zeker.

  4. Door RenDo op apr 1, 2009 | Reply

    Lydia, respect voor de twee bijzonder knap opgebouwde en geschreven columns.
    Je hebt je roeping gemist.
    Het lijkt zo simpel, zo’n stukje, maar er zit hier naar mijn idee een flink stuk research achter.

    Zoals John al zei, je brengt PIT op dit blog.

  5. Door Olaf op apr 1, 2009 | Reply

    R.E.S.P.E.C.T.

    … Mooi stukje schrijfwerk, Tante Lyd!!

Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.