Rijtest: Porsche 911/997 GT3

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zondag 21 november, die dag had ik een afspraak met de eigenaar van een waanzinnige Porsche 997 GT3.

Ik was de avond daarvoor flink wezen stappen, maar ik had mijn wekker ’s ochtends vroeg gezet. Waarom? Ik wilde namelijk niet het telefoontje missen waarin werd gezegd dat ik naar het mooie Bergen (NH) kon rijden om daar een ritje mee te maken in een 997 GT3.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na een lange ochtend wachten, ging rond 14.00u mijn telefoon; “Om half 4 kunnen we wel even een stukje scheuren” aldus de eigenaar. Rond 15.15u stapte ik in de auto richting Bergen, met een big smile op mijn gezicht uiteraard. Ik reed de straat in en het eerste wat ik zag waren de prachtige Xenon’s van de GT3. De eigenaar stond al klaar en de motor ronkte al lekker.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na eerst even een rondje om de auto te lopen (met open mond) nam ik plaats op de bijrijdersstoel. Nu ben ik zelf een 911/996 gewend, maar ik voelde al gelijk dat dit een compleet ander beest was. De extreem lage zit, de kuipstoelen die je omhelzen en natuurlijk het geluid. Man man man, wat een geluid maakt de 415 pk sterke ‘flat six’.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

We reden weg, het gaspedaal werd af en toe flink ingetrapt door de hobbelige en dunne straatjes van Bergen. Na enkele minuten reden we op prachtige polderweggetjes waar het gaspedaal nog beter gevonden werd. Je moet je voorstellen dat dit weggetjes zijn even breed als de auto zelf, met aan beide kanten een slootje waar je een auto als een GT3 niet in wilt hebben. Geweldig om te voelen hoe hard je de GT3 al glijdend kan gooien en smijten over de smalle weggetjes… Best gevaarlijk, maar goed, je krijgt even het gevoel dat je leeft.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een paar kilometer verder zette de eigenaar de wagen aan de kant en sprak de magische woorden; “rijd jij maar ff”. Uiteraard dolblij maar ook een beetje zenuwachtig stapte ik achter het stuur. Zoals eerder gezegd ben ik een 996 met Tiptronic versnellingsbak gewend, en schrok daarom een beetje van de ontzettend zware koppeling die de GT3 heeft! Niet dat ik het verleerd ben, maar de zeer korte (auto is uitgerust met short shifter) schakelwegen vergen ook wat gewenning, maar al na 100 meter voelt het natuurlijk aan en rijdt de auto vrij gemakkelijk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Daarna volgden nog meer magische woorden van de eigenaar; “trap hem maar eens helemaal in”… Dus dat deed ik. Wauw, wat geeft deze auto een trap in je rug, vooral boven de 4.000 tpm! Na een tijdje gestuurd te hebben parkeerde we de auto langs de kant van een polderweg en schoten we wat foto’s.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De GT3 is een auto waarin je ├ęcht bezig bent met autorijden. Wat mij betreft is de GT3 de juiste combinatie van extreme sportiviteit en relatief goede comfort. De zware koppeling en het hakerige schakelen zorgen ervoor dat je geconcentreerd blijft autorijden, maar toch heeft de auto genoeg luxe en comfort aan boord waardoor hij best te gebruiken is voor woon-werk-verkeer.

De Porsche 997 GT3 is en blijft mijn droomauto.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA



  1. 4 reacties op “Rijtest: Porsche 911/997 GT3”

  2. Door AST op nov 25, 2009 | Reply

    leuk geschreven, en wat een auto!
    ook mijn droomkar ­čś«

  3. Door Paul Broere op nov 26, 2009 | Reply

    Lijkt me een gewelsige ervaring man!
    dit is DE Porsche wat mij betreft…

  4. Door Rudy op dec 8, 2009 | Reply

    Leuk verslag!! en Nette foto’s ­čÖé

    Autogespotter??

  5. Door admin op dec 8, 2009 | Reply

    @Rudy,

    Thanks. Nee, ik ben geen Autogespotter ­čśë

Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.