Uitgelicht: Porsche 964 Turbo S

964-ts3.jpg

Daar is hij weer, de uitgelicht. Een wekelijks terugkerend item waarin we elke keer een bijzonder Porsche model bespreken, waarna jullie erover kunnen discussiëren in de reacties. Dit keer geen jubileum of RS, maar een heuse Turbo! En niet een in onbeperkte oplage gebouwde Turbo, maar dit keer ga ik het hebben over de…

964 Turbo S 3.3. Een heel bijzondere Porsche waar niet alle mensen het bestaan van af zullen weten, want er zijn er in 1993 maar tachtig van gemaakt. Licht, snel, extreem en exclusief zijn de woorden die bij deze auto horen! Kunststoffen zijn in overvloed aanwezig en geen twee Turbo S’en zijn identiek aan elkaar. Vele soorten stoelen, sturen en opties waaruit gekozen kon worden, allemaal op wens van de klant! Er zijn er in totaal tachtig van gebouwd. Daarvan zijn er 74 linksgestuurd en zes rechtsgestuurd. De Turbo S’en die nu tweedehands te koop staan moet ruim € 150.000 opbrengen. Voor de meeste van ons nog even sparen dus.

964-ts_1.jpg
964-ts2.jpg

De 964 Turbo S was een perfecte mix tussen de power van een Turbo en het gewicht en de rij-eigenschappen van een RS. Als basis voor de Turbo S diende een Turbo 3.3. Met iets aangepaste turbo’s levert hij 381 pk tegenover de 320 pk die standaard 3.3 Turbo bezat. Ook steeg het koppel van 450 Nm tot 491 Nm. Hierdoor werd de al heel snelle standaard Turbo nog een stuk agressiever. Als je daarbij ook nog eens de gewichtsbesparing van 180 kg optelt krijg je een ‘power to weight ratio’ van 295 pk per ton. Bij een standaard Turbo was die ‘slechts’ 214 pk per ton. Even een feit tussendoor: dit was in zijn tijd één van de snelste auto’s op het circuit, de supercars zoals de F40 en de 959 daargelaten. De prestaties liegen er ook niet om: 0-100 in 4,7 s en een topsnelheid van 290 km/h.

964-ts4.jpg

Uiterlijk zijn er ook vele veranderingen te zien, zoals bijvoorbeeld de geheel uit fiberglas vervaardigde achtervleugel. Dit was de eerste Porsche met een in carrosseriekleur gespoten spoiler. De zijruiten en het achterruit waren gemaakt van veel dunner glas en de deuren, de kofferbakklep en motorkap waren vervaardigd uit lichtgewicht materialen. Twee uitlaten, net als bij de 964 Turbo 3.3, sieren de achterkant. De achterruitenwisser ontbreekt en de auto is 38 mm verlaagd en staat, net als de 968 Turbo S, op echte Speedliners: 3-delige velgen met 40 bouten langs de rand. De velgen met een nieuwprijs van € 2400,- (!) lijken gepolijst, maar ze zijn dat niet. Door een speciale elektrolytische behandeling in een bad behouden ze altijd hun glans,in tegenstelling tot de gewone gepolijste velgen. Achter de velgen zitten ‘big reds’ met enorme geventileerde schijven. Aan de voorkant zitten twee kleine luchtinlaten naast de knipperlichten en op de achterschermen vinden we ook nog twee luchtinlaten.

964-ts5.jpg
964-ts6.jpg

Aan de binnenkant zijn de achterstoelen verwijderden staat er Turbo S op het tapijt. Elektrische ramen ontbreken en radio, airco, centrale vergrendeling en stuurbekrachtiging werden ook als overbodig bevonden. In plaats van het nieuwe airbag stuur van de 964 zat er een klein 3-spaaks stuur. Als optie kon je het airbagstuur weer terugkopen. Exacte getallen van opties als deze weet ik niet: die zijn niet bekend. Het is wel duidelijk dat de toekomstige eigenaren van deze auto hem helemaal naar wens konden samenstellen. Zo kom je op internet foto’s tegen met een airbagstuur met een geel ‘hart’. Ook het 3-spaaks stuur was in sommige gevallen dual-tone. De gordels konden in verschillende kleuren besteld worden en de bekleding van de sportstoelen van Recaro kon ook zelf bepaald worden. Voor de rest valt er, buiten de deurbekleding á la RS, niets meer op in het interieur.

964-ts7.jpg
964-ts8.jpg

Er staan er enkele te koop waaronder een rechtsgestuurde. De prijzen liegen er, net als de prestaties, niet om. Een tweedehands vanaf prijs van € 150.000,- kun je namelijk niet echt goedkoop noemen. Er zijn ook enkele Turbo’s geleverd met het ’S package’. Daardoor ziet jouw ‘gewone’ Turbo eruit als een Turbo S. Next time in uitgelicht: 997 Club Coupé!



  1. 4 reacties op “Uitgelicht: Porsche 964 Turbo S”

  2. Door drknauf op mrt 29, 2009 | Reply

    dikke fotoos gek vetcool dope shit bro

  3. Door porschehenk op mrt 29, 2009 | Reply

    helemaal toppie… jammer niet in vet formaat. Is mooie groter sticker van te maken van 150cm lang!!

  4. Door Jan Frensch op sep 9, 2011 | Reply

    Filmpje van een originele Turbo S Lightweight op Spa Francorchamps. Vrij rijden achter een Donkervoort D8 met audi blok. Enige nadeel was de trage reactietijd van de Turbo die onder de 4000 toeren niet echt enthousiast was. In trage bochten was dit echt een nadeel. Luister maar naar het commentaar…..

    Deze auto heb ik destijds 2e hands aangeschaft met een km stand van slecht 4.587 km bij PON in Leusden. Iedere rit was weer een nieuw avontuur. Bloedsnel, super wegligging en super remmen! Ik had ‘m nooit moeten verkopen…..

  1. 1 Trackback(s)

  2. jun 16, 2009: Uitgelicht: Porsche 911/964 Carrera RS N/GT | Porsche-Blog.nl

Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.