Beursverslag: Essen Motorshow 2009

essen-preview

De motorshow in Essen loopt al bijna ten einde. Toch is vaste Porsche-Blog bezoeker Jeroen nog even naar Essen gegaan om hier wat mooie foto’s te maken. Hier zijn verslag over de Motorshow in Essen.

Vrijdag 4 December ging ik met school naar Essen, ik had al even op internet gekeken wat er allemaal stond zodat ik zeker wist dat ik niks zou missen. Om kwart over 5 ging de wekker. Ik moest eerst de trein naar Lelystad nemen om daar met mijn klas met de bus naar Essen te vertrekken. Om half 8 vertrok de bus. En om half 11 kwamen we aan. Toen we eenmaal de kaartjes hadden gekocht kon de pret beginnen. Ik liep samen met een paar klasgenoten de eerste zaal binnen en zag de geweldigste auto’s zoals een SL65 Black Series, Maserati Bellagio, Ferrari 430 Scuderia, LP640 Hamann maar me oog viel als eerste op de Porsche Gemballa Avanlange. Deze brute Porsche is aangepakt door Gemballa en hierdoor heeft deze 997 Porsche 650 pk gekregen met 820 NM koppel Hiermee haalt hij binnen 11,2 Seconden de 200 en heeft hij een Top van 335 km per uur. Geïnteresseerd? Voor €280,000 is die voor jou!

essen-preview

Dit was een geweldige start van een vroege ochtend. Een paar meter verderop zag ik een mooie GT2 in Gulf kleuren. Het bleek om de BT2 850 van 9FF te gaan. Deze GT2 heeft zoals de naam al zegt 850 pk. Hiernaast heeft hij 920 NM Koppel en doet hij de 0-100 in 3 seconden. De 300 haalt die in 18,9 seconden en de teller stopt pas bij 382 km per uur.

essen-preview

Na een tijdje geen Porsche’s meer gezien te hebben kwamen we bij een redelijk standaard Porsche aan. Hij had alleen een opvallend ander dak. Het was geen Cabrio maar een Porsche met het klassiek Targa dakje. Het bedrijf GTN Automotive bouwt de standaard daken van een 997 om tot de klassieke targa daken. Hierbij kun je kiezen uit een stalen of carbon dak maar het dak is ook beschikbaar in de basiskleur van de auto.

essen-preview

Ook stonden er veel oudere ongetunede Porsche’s in de zaal. Zo stond er ook een heel rijtje met Porsche’s die te koop waren.

essen-preview

Verder was de zaal uitgerust met een collectie van Lotussen en een F1 auto van Ayrton Senna.

Ook stond er een bloedmooie Porsche GT3 RS te pronken, Deze was gelukkig niet aangepakt door een of andere tuner. Het blijft gewoon een geweldige wagen en de 3 dames om de auto maakte het helemaal af.

essen-preview
essen-preview

Hierna kwamen we bij de 9ff GT9-R tegen. Dit is een snellere versie van de GT9 want 2 km per uur boven de snelste auto van de wereld (Bugatti Veyron) vond 9ff te weinig verschil. Daarom hebben ze deze R versie gemaakt die een topsnelheid heeft van 418 km per uur. De ‘standaard’ 9ff heeft 973 Pk, deze R versie heeft 1120 pk(!) en 1050 NM Koppel. Hiermee schiet hij binnen 2,9 seconden naar de 100 en haalt hij binnen de 15 seconden de 300 de teller stopt pas bij 418 km per uur. Voor een prijs van €595,000 is die voor jou en mag je er alleen op het circuit mee rijden.

essen-preview

Ook de Nurburgring was aanwezig ze hadden een aantal leuke auto’s meegenomen waaronder de GT3 MkII. Deze heeft 20 pk meer dan zijn voorganger waarop het aantal uitkomt op 455 pk. Hiermee haalt hij de 100km per uur in 4,1 seconden en bedraagt de topsnelheid 312 km per uur Deze GT3 kan je huren bij de Nurburgring. De prijs is op aanvraag. Maar je kan hem natuurlijk ook gewoon kopen in Nederland kost een kale GT3 MkII ongeveer € 170.000.

essen-preview

Tegen het middaguur kwamen we bij de stand van Speedart. Speedart is een Tuner die zich richt op Porsche(s). Op de stand stonden de Porsche Panamera PS9, een Speedart BTR-XL 600, Titan DTR-XL 310 en een Speedart BTR-580. Speedart had jammer genoeg niet zoveel informatie liggen over deze types en als ik ze wat vroeg en uitlegde dat ik een artikel ging schijven over de verschillende Porsche op de beurs liepen ze gewoon weg naar een ‘potentiële klant’ dus heb ik zelf maar op het internet gezocht.

Panamera PS9.
In de Panamera die in Essen stond zat 650 pk. Als je dit teveel van het goede vind kan Speedart ook een motor met 520, 550 of 600pk leveren. Het interieur zit vol Carbon en stiksels. Verder zijn er andere bumpers, velgen en uitlaten onder gemonteerd.

essen-preview

Speedart BTR-XL 600
De Speedart BTR-XL 600 heeft zoals de naam al zegt 600 pk. Dit is minder dan de voorgaande Turbo die ze onderhanden hadden genomen; die had namelijk 630 pk. XL staat voor Extra Large. De Speedart BTR-XL 600 heeft 800 NM koppel. Dankzij de Twin Turbo’s van Speedart (VTG) zit je met 3,4 seconden op de 100.

essen-preview

Titan DTR-XL 310
De Titan DTR-XL 310 is leverbaar met 3 verschillende motoren. Namelijk met 280, 290 of310 pk. Bij de 310 zit ook weer de VTG Turbo van Speedart gemonteerd. De koppels van deze motoren zijn 620, 640 of 650 NM. Ook zijn er grotere remmen gemonteerd namelijk van 368mm doorsnede. Verder is het interieur volgepropt met alcantara een sport chrono pakket en flippers.

essen-preview

Speedart BTR-580
Ook de nieuwe Porsche Turbo is al aangepakt door Speedart de Turbo MY2010 heeft standaard 500 pk. Maar Speedart levert hem met 580 pk. Speedart kan zelfs op aanvraag de pk’s nog hoger krikken naar 650 pk. Naast de motor-upgrade krijg je er 20’ Inch velgen bij van LSC-Forged en een ander uitlaatsysteem. En dat voor €200,000 ( in Duitsland ).

essen-preview

Tot zover de Stand van Speedart. Naast de Speedart stand stond een schitterende collectie van Ferrari’s waaronder de F40 en een Enzo FXX. Ook stond Brabus in dezelfde zaal die ook aardig wat modellen mee had genomen. Maar ook stond er in de zaal nog een 9ff Speed 9. De auto is gebaseerd op een Porsche 997 Turbo, De Biturbo levert 650 pk en 890 NM koppel, de Turbo lijkt eigenlijk niet meer op een Turbo. De 9ff Speed 9 heeft een andere voorspoiler, side skirts en achterbumper gekregen. Ook zit het interieur weer vol met alcantara.

essen-preview

Manthey Motors GT3
Ook stond er nog een Manthey GT3 naast de stand van Speedart. Deze stond naast de Enzo FXX waardoor hij eigenlijk een beetje vervaagde. Ook is er niet spectaculair veel verandert: zo zijn de Pk’s hetzelfde gebleven en heeft hij een RVS-Uitlaatsysteem gekregen waardoor die 23 kilo lichter is geworden en 12 NM Koppel meer heeft gekregen, Ook zijn er magnesium velgen onder gemonteerd waardoor er 15 kilo extra van het gewicht is afgenomen. Verder is de 3,8 vervangen voor een 4,0 literblok. Ook zit er een ander differentieel in wat de auto niet lichter maakt maar wel een sportiever weggedrag geeft. Een voorbumperlip en kleine aanpassingen aan de spoiler geven een betere downforce.

essen-preview

Ik hoop dat ik een goede impressie heb gegeven hoe het op de beurs in Essen was.
Jeroen-m

Bekijk hieronder de volledige gallery van de Essen Motorshow 2009:
[nggallery id=59]



Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.