Nieuwe Cayenne amper gecamoufleerd
De nieuwe generatie Cayenne is wederom gespot in Duitsland, maar dit keer met zeer weinig camouflage. Hierdoor zijn er meer details van de nieuwe SUV te zien, waarvan naar verwachting de verkoop in mei 2010 zal starten. Allereerst valt meteen op dat de volgende Cayenne kleiner zal zijn dan het huidige model, maar het nog steeds een gemeenschappelijk platform zal delen met de volgende generatie Volkswagen Touareg en Audi Q7, Waarvan verwacht wordt dat de grootte niet veel zal gaan verschillen in vergelijking met de huidige versies.

Het kleinere formaat van de nieuwe Cayenne komt overeen met de wens van Porsche om een meer prestatie-gerichte SUV te bouwen dan het huidige model, dat regelmatig werd bekritiseerd voor zijn hoge gewicht. De wielbasis zal bijna 40mm worden ingekort, terwijl de hoogte wordt verminderd met ongeveer 20 mm. Andere details zijn onder andere de dagverlichting met LED-lampjes.

Op de spyshots van het interieur zien we ook enkele nieuwe details zoals de opnieuw ontworpen middenconsole met lucht openingen geplaatst naast het navigatie scherm in plaats van op de bovenkant, als ook veel minder knoppen dan het huidige model. Het ontwerp bevat ook overeenkomsen met het ontwerp van het interieur van de Panamera.
Net als het huidige model, zal de Cayenne naast de Touareg en Q7 worden gebouwd in de fabriek van Volkswagen Bratislava in Slowakije. Onvoltooide Cayennes zullen vervolgens naar de Porsche-fabriek in Leipzig worden vervoerd voor de eindmontage.

Eens te meer zullen de V6 en V8 benzine-motoren aangeboden worden, evenals een turbodiesel en een hybride benzine-elektrische aandrijfing, die gedeelt zal worden met de Panamera. De emissies en het brandstofverbruik zullen lager zijn dan de huidige modellen.
Het basismodel zal worden uitgerust met een 3.0 liter V6 turbodiesel van Audi met zo een 240 pk. Deze zal worden gevolgd door een 3.6 liter benzine V6 met 330 pk kracht en een 4.8 liter V8 met 400 pk. De Cayenne S krijgt een 420 pk versie van dezelfde V8, terwijl een 500 pk twinturbo V8 voor de Turbo is gereserveerd. Tot slot de hybride met de 330 pk V6 die zal zijn gekoppeld aan een 45 pk sterke elektrische motor met nikkel-metaal-hydride accu’s in eerste instantie, en lithium-ion accu’s in een later stadium.

Alle motoren zullen de nieuwe directe inspuiting van Porsche krijgen, en sommigen zullen zelfs met de versnellingsbak met nieuwe dubbele koppeling kunnen worden uitgerust. Naar verwachting zal de acceleratie van 0 tot 100 kmh in minder dan vijf seconden gaan voor de topmodellen.
Kijk uit naar een wereldprimeur op de 2010 Geneve Motor Show in maart volgend jaar.


Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.