Column: Geen echte Porsche…

blogfoto_ralph

“Dit is eigenlijk geen échte Porsche” is een uitspraak dat veel wordt uitgesproken en dat eigenlijk typisch bij het merk hoort. Je hoort dit eigenlijk niet bij andere merken. Bij Ferrari gaan de gesprekken van minder mooi naar supermooi, maar iedereen vind elke Ferrari wel een echte Ferrari, zelfs de Dino hoort erbij. Ook bij Bentley, Rolls Royce, Aston Martin, Lambo, Mercedes, BMW en zelfs Volkwagen is de Kever en de Golf allang ontgroeid.

Nee, bij Porsche is dat anders, als het al geen luchtgekoelde 911 is, dan krijgt elk ander model binnen de reeks het al moeilijk bij de Porsche-adepts. Kijk naar de Boxster – wat toch een heerlijk sturende cabrio is -, naar de 968 met zijn likkebarende techniek, en vooral de latere modellen zoals de Cayenne en de Panamera, ja zelfs de 996 moet vaak onterecht het onderspit delven.
Dat dit allemaal “geen échte Porsche’s” zijn kan ik het absoluut niet mee eens zijn.

Deze week heb ik in mijn bedrijf een vroege Cayman S ten behoeve voor een uitgebreide cosmetische behandeling staan.
Wat een fantastisch sturende auto. Optimaal in balans door zijn middenmotor, gretig en goed klinkend, zelfs bij stationaire gang, heerlijke bak, haarscherp door elke bocht, fantastische wegligging, maar vooral; hij voelt en ruikt als een échte Porsche. Sterker nog, ik heb heel wat 911’s bestuurd die minder goed sturen.
Na effe sturen had ik toch mooi een smile van oor tot oor. En dat terwijl ik die dag ook al een 996 GT3, een 997 4S, een 993 Turbo en een M3 had bestuurd.

Oke; enkele details van de auto konden ook wat mij betreft beter zoals de lamellen van de luchtinlaten op de achterspatborden die wat mij betreft verwijderd mogen worden, of de velgen die meestal “geleend” zijn van de 911-series. Maar deze zaken zijn eenvoudig aan te passen, op de markt is genoeg te vinden om de Cayman te personaliseren naar je eigen smaak.
Nu ik toch zo over nadenk, misschien is de Cayman wel een betere opvolger voor de 993 dan een 997; Prijstechnisch komen ze beter overeen, net zo betrouwbaar en goed afgewerkt, terwijl je toch in een laatste generatie Porsche rondrijdt. Of ben ik nu aan het vloeken in de 911-kerk…

In ieder geval; inmiddels is het merk zo breed geworden dat terecht gezegd kan worden dat Porsche een uitgebreid assortiment modellen op de markt heeft gezet die allemaal op hun eigen wijze typisch Porsche zijn.
Het is dus eigenlijk als een goede single malt whisky; je moet er alleen naar durven kijken en durven proberen…

Ralph Schreuder
Astara, exclusieve Porsche’s



  1. 5 reacties op “Column: Geen echte Porsche…”

  2. Door Richard op okt 13, 2010 | Reply

    De 996 is toch wel de meest bekritiseerde Porsche ooit denk ik. En terecht; niet scherp genoeg en de kwaliteit is om te janken.

    Cayman betere opvolger 993 dan 997? hmmm

  3. Door AMS op okt 13, 2010 | Reply

    Leuk column weer.
    997 vind ik betere opvolger van de 993 dan de Cayman… Dat blijft gewoon een Boxster met een dak

  4. Door Jasper op okt 13, 2010 | Reply

    Kijk nou, iemand in Porsche land die kan schrijven èn kan nadenken! Uitstekende column.

    Wat jammer is aan de Cayman is dat hetgeen de wegligging zo positief beinvloed, de middenmotor, toch wel nadelige gevolgen heeft voor de bruikbaarheid. Nou moet ik wachten tot mijn kids niet meer met me mee willen om er één aan te schaffen.

    Wat zou het toch interessant zijn om te zien wat Porsche zou bouwen als er een moderne transaxle onder de 911 gepositioneerd zou moeten worden.

  5. Door Ralph op nov 3, 2010 | Reply

    Tip @Jasper:
    Ga met de Cayman steeds maar met 1 kid op stap.
    Je kunt dan eens lekker met zijn 2-en tijd aan elkaar geven; je kind blij voor zijn/haar ontvangen quality-time en toch samen genieten van de 2-zitter.
    De week erna met de andere kid.
    En als laatste even alleen met je partner.

    Ideaal toch?

  6. Door Lydia op nov 5, 2010 | Reply

    Ik heb drie dagen in een Cayman S mogen rijden. Inderdaad een prima wegligging, maar ik kreeg er geen kippenvel gevoel bij.

    Dat de 911 voor velen de écht Porsch is en blijft is niet zo raar. Ik heb weinig mensen om me heen horen zeggen dat hun ‘jongensdroom’ een Cayenne, Panamera of een Cayman is. Die jongensdroom is bij de meesten toch wel een 911.

    Wat is een echte Porsche? Dan zal toch wel individueel zijn. Wat ik zelf jammer vind, is dat er zoveel commerciele modellen worden gebouwd. Zoals de Cayenne, Panamera en waarschijnlijk de Cajun. Die brengen veel geld in het laatje omdat daar een ‘andere’ doelgroep mee wordt aangeboord.

    Ik zal kortzichtig zijn, maar voor mij geeft de 911 het echt Porsche-gevoel.

Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.