Column: Origineel Porsche

blogfoto_ralph

In mijn vorige column sprak ik mijn genoegen uit voor de Cayman. Een gretig, goed sturende Porsche dat ook nog eens erg goed klinkt. En zo lekker kort in de 1e 2 versnellingen. En prompt: een week later lanceert Porsche de Cayman R; ziet er ook weer erg smakelijk uit, zowel de specs als ook visueel. Porsche is duidelijk de Boxster (met de Spyder) en de Cayman (met nu de R) weer hoger in de liefhebbers-ladder aan het positioneren.

In deze column wil het hebben over origineel Porsche of niet, zeker met de Motor Show Essen in aantocht. Ik raak steeds meer in de war over de discussie of een Porsche wel 100% origineel moet zijn en blijven. En ik heb het hier niet over de technische onderdelen, want daar ben ik duidelijk in: uitsluitend origineel Porsche omdat deze onderdelen zich bewezen hebben zeer hoogwaardig in kwaliteit te zijn.
Ikzelf laat ook uitsluitend originele en/of OEM onderdelen monteren en maak alleen een uitzondering indien dit alternatief een bewezen verbetering is wat nog wel eens voorkomt bij b.v. onderstellen.

Nee, ik heb het over het totaal-Porschepakket op zich dat mij verward: enerzijds is niets zo puur en eerlijk als een Porsche dat er exact zo bij staat als toen ie de fabriek verlaten heeft, anderzijds zie ik steeds meer Porsche’s langskomen die met – vaak kleine – aanpassingen net iets meer aanlokkelijker en verleidelijker gemaakt zijn. Meestal worden onderdelen van uit het Porsche-magazijn van het ene type op een ander type geplaatst. Denk hierbij aan de velg van b.v. een Turbo die onder een standaard versie wordt geplaatst.
Is b.v. een standaard 993 C2 met 18” Cup3 velgen een verbetering of juist een verloedering? Soms zie je ook bumpers, spoilers en andere bodydelen van het ene type op de andere, soms errrug mooi. Persoonlijk denk ik dat de gemiddelde Porsche-rijder in 1e instantie voor zijn of haar type Porsche kiest waar ie zich het meest in thuis voelt, maar na aanschaf door persoonlijke aanpassingen zich de auto dan meer eigen wilt maken, ietjes lager, strakker onderstel, sportdempertje, etc., en daar is niets mis mee, toch?

En als we dan een stapje verder gaan; wat vinden we dan daarvan?
In de aftermarket is veel te koop om je Porsche met allerlei bodykits, heftige velgen, etc. net zo heftig te veranderen. Een schande, toch? Zelf vind ik het merendeel wat er te koop is ronduit een verloedering van het mooie lijnenspel van de verschillende Porsche’s, maar soms zie ik er toch wel eens wat tussen waarvan ik zelf ook weer moet bekennen dat het ook wel eens erg mooi kan zijn. Zie ook alle voorbeelden dat deze site vaak laat zien, soms zelfs met een persoonlijke noot van enthousiasme van de redactie.
Maar ja, je kunt het dan wel mooi vinden, maar daar doen we dan toch niet aan mee, we blijven toch origineel Porsche denken, toch?
Eerlijk gezegd is het Porsche zelf die me aan het denken gezet heeft, en met name hun Exclusive-afdeling dat de laatste tijd de ene na de andere limited edition eruit gooit. Stel dat wij een standaard 997 S zouden voorzien van wide body spatborden, zetten daar een ’73 duck-tale op, setje imitatie Fuchs velgen erop, een beetje motortuning en montage van een strakker onderstel. Dan wat luxer leder erin en om het af te maken boetseren we 2 bulten in het dak, spuiten het geheel af in plamuurgrijs met 2 racestrepen. Iedereen zou me verguisen, maar als Porsche dit uitbrengt kost het ineens 100k meer dan een standaard 997S en is het een collectors-item.

Ik noemde in dit SportClassic voorbeeld (wat ik trouwens nog een steeds erg mooie auto vind), de namaak Fuchs velgen; Porsche heeft voor de SportClassic de klassieke Fuchs velgen laten nagieten in Italië in plaats de originele 19” Fuchs velgen, origineel gesmeed en matzwart gespoten in te zetten. Porsche die imitatie gebruikt i.p.v. origineel, 3 kilo zwaarder en in glanzend zwart? Mijn verwarring is compleet. Laatst heb ik een set originele 19” Fuchs velgen op een 911 van een klant gemonteerd. Ben ik nu juist origineel bezig geweest om de originele Fuchs-velgen te kiezen of had ik voor de “Origineel Porsche” imitatie-Fuchs velgen moeten kiezen?

Ik heb het in mijn eerdere colums al eens beschreven; binnen Porsche-land raken we hier nooit over uitgediscussieerd: origineel houden of niet, handgeschakeld of PDK, luchtgekoeld of… Gelukkig dat iederen zijn of haar eigen mening heeft, dat maakt het straatbeeld er alleen maar fraaier op.
Sommige Porsches zijn door persoonlijke aanpassingen zo mooi geworden dat het bijna collector-items op zich worden. Ik wil hier t.z.t. nog wel eens een gallery voor opzetten.

Ralph Schreuder
Astara, exclusieve Porsche’s



  1. 2 reacties op “Column: Origineel Porsche”

  2. Door Jurgen op dec 5, 2010 | Reply

    Leuke column!

    Ik heb jaren lang alles origineel gehouden, maar de laatste twee jaar heb ik toch onderdelen van “anderen”laten monteren, zoals veren, dempers, uitlaat en stabilisators. Daarbij heb ik een afweging gemaakt tussen origineel en wat mij het beste paste.

    Ik ben voor het laatste gegaan en zodoende niet meer origineel, maar wel uniek en helemaal naar mijn zin!

  3. Door Ralph op dec 5, 2010 | Reply

    Veren, dempers, uitlaat en stabi’s zijn typische producten dat bij “anderen” een doorontwikkeling heeft plaatsgevonden in tegenstelling tot de origineel Porsche producten die altijd een status quo hebben.
    Daarom is het alleen maar goed om deze zaken – met beleid – individueel aan te passen om zo je Porsche naar eigen smaak te verbeteren.

    Anderzijds; wanneer je de originele onderdelen bewaard kan de auto altijd ooit nog eens terug naar origineel gemonteerd worden.

Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.