Column: PR-drama

991-column-martin

Iets zegt me dat de dames en heren van de PR-afdelingen in Zuffenhausen en Leusden een slechte week achter de rug hebben. Keurig gecontroleerd stukje bij beetje wat informatie laten lekken over de nieuwe 911 (codenaam: 991), ons via de officiële kanalen zelfs lekker gemaakt met een testvideootje uit Zuid-Afrika, de verzamelde pers een embargo opgelegd tot 1 september. Maar dan…

Het begint woensdagmiddag op een blog in de Verenigde Staten. De eerste “officiële” foto’s verschijnen online. Aanvankelijk wordt het afgedaan als het werk van een eenzame photoshopper maar als snel blijkt sprake van the real deal. Woensdagavond heeft Porsche Blog de foto’s online staan en tegen de tijd dat donderdagochtend de zon zich laat zien heeft ook de rest van het Europese autojournaille de zeven beschikbare foto’s gepubliceerd.

Dan is de olievlek niet meer te stoppen. Het gerenommeerde Duitse blad Auto Motor und Sport steekt als eerste de spreekwoordelijke middelvinger op en publiceert bijna 30 foto’s op haar website. Porsche Blog heeft de eer van de Nederlandse primeur. Inmiddels ken ik bijna niemand meer die de foto’s niet heeft gezien, zeker na de uiteindelijke officiële release van gisteren.

Maar wat vind ik er nou van, die 991?

Ik kan mij nauwelijks een stukje knappere automobiele trucerij herinneren dan Porsche nu met haar icoon heeft vertoond. Van buiten op en top herkenbaar als een 911, maar stiekem een hele andere auto. Ja, die twee guitige koplampen (gelukkig gewoon rond!) kijken je nog altijd aan, maar verder is ongeveer alles anders.

Het meest in het oog springt natuurlijk de achterzijde, die met het “richeltje” en de LED-achterlichten doet denken aan het huwelijk van de Aston Martin DB9 met de Porsche 918 Spyder, met een bezoekje van Panamera tijdens de honeymoon. Ook de spiegels – die voortaan op de deur zijn gemonteerd – zijn een duidelijke eyecatcher.

Maar daar blijft het niet bij. Zo is de afstand van de meer rechtopstaande koplampen aan de voorzijde (waar overigens een vleugje R8 is te bespeuren) tot de “cabine” een stuk kleiner geworden in verhouding tot de 997. Vergelijk de zitpositie van de 997 maar eens met de 991: de chauffeur zit veel verder naar voren. Dat levert niet alleen meer ruimte op voor de achterpassagiers, maar biedt ook de gelegenheid voor dat kleine beetje verschuiving van het gewicht naar voren, iets wat bij de 911 geen overbodige luxe is.

Daarnaast is de hele auto platter, sleaker, vrouwelijker en ja… ook weer langer geworden. Met de oorspronkelijke 911 heeft ‘ie weinig meer van doen, maar is dat erg? Ik vind van niet. Zoals ik in mijn vorige column al schreef, loopt het erg slecht met je af als autobouwer als je alsmaar in het verleden blijft hangen. Vernieuwing is noodzakelijk en de geschiedenis leert dat hoeveel kritiek de conservatieve Porschist ook heeft op een nieuwe iteratie van de 911, uiteindelijk omarmt hij ‘m wel… (oké, de 996 uitgezonderd).

Het enige waar ik vooralsnog niet aan kan wennen is het interieur (Panamera coupé, anyone?). Die moet – wat mij betreft – helder, overzichtelijk en zo minimalistisch mogelijk zijn. Deze Cayenne-achtige knoppenorgie is niet mijn ding. Ik kan me ook lastig voorstellen hoe een dashboard als dit uiteindelijk zijn weg vindt in de GT3 RS, maar ja, wellicht heb ik gewoon te weinig fantasie.

Ten slotte vroeg een vriend van mij zich hardop af of de marktpositie van 911 – die inmiddels toch bijna zijn 50ste verjaardag viert – niet is opgeschoven van rasechte sportwagen naar GT cruiser. Ik kan die vraag hier slechts herhalen, maar iets zegt me dat hij, in ieder geval waar het gaat om de Carrera, wel eens gelijk zou kunnen hebben…

Martin Woodward
Martin Woodward (30) is een groot Porsche-liefhebber, met een voorkeur voor (oude en nieuwe) Porsches met een middenmotor. Hij schrijft deze column louter op persoonlijke titel.



  1. 1 reactie op “Column: PR-drama”

  2. Door David op aug 25, 2011 | Reply

    Mee eens! Interieur is veels te luxe voor ons Porschisten. Benieuwd hoe ze dit af kunnen slanken tot een hardcore GT3..

Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.