De nieuwe Porsche 911 RSR
Porsche heeft een nieuwe GT-racer voor de World Endurance Championship (WEC) en de 24-uursrace van Le Mans ontwikkeld. De nieuwe 911 RSR wordt gekenmerkt door het veelvuldige gebruik van lichtgewicht materialen en geavanceerde aerodynamica. Tevens verwijst de opvallende exterieurstyling naar het 50-jarig jubileum van de Porsche 911. Van bovenaf zijn namelijk de getallen 50 en 911 zichtbaar. Het Porsche AG Team Manthey is het enige team dat het komende raceseizoen twee Porsches 911 RSR inzet.
De nieuwe Porsche 911 RSR is gebaseerd op de zevende generatie van de 911 en is de opvolger van de succesvolle 911 GT3 RSR. Net als bij de productieversie is de wielbasis met circa tien centimeter gegroeid en heeft de nieuw ontwikkelde wishbone-voorwielophanging de McPherson-veerpoten vervangen. Een andere noviteit van Porsche Motorsport is de racetransmissie met een bijzonder laag gewicht. De zes versnellingen zijn te bedienen via paddles aan het stuurwiel. Voor de aandrijving werd de 338 kW (460 pk) sterke 4,0-liter zescilinder boxermotor uit de vorige GT3 RSR tot in detail geoptimaliseerd.
Koolstofvezel
Een van de belangrijkste zaken bij de ontwikkeling van de nieuwe 911 RSR was een meer evenwichtige gewichtsverdeling. Ook ligt het zwaartepunt aanzienlijk lager dan dat van zijn voorganger. Het gebruik van koolstofvezel speelde een cruciale rol bij het nieuwe ontwerp. De voor- en achterspatborden, de zijschermen, de deuren, de onderzijde, de wielkasten, de achterspoiler, het dashboard en de middenconsole zijn van dit bijzonder lichte en sterke materiaal gemaakt. Voor de ramen is extra dun en licht polycarbonaat gebruikt en ook de lithium-ion-accu, bekend uit de productieversies van de 911 GT-modellen, draagt bij aan de gewichtsreductie.
Efficiëntere koeling
Het exterieur van de 911 RSR valt op door de extra brede wielkasten en de diepe luchtinlaten aan de voorzijde. Dankzij de nieuwe luchtinlaten werd het mogelijk de radiator centraal te plaatsen, waardoor deze nog effectiever functioneert dan die van het vorige model. Ook is de airconditioning in het interieur efficiënter geworden. Het zogenoemde ‘quick-change concept’ van de carrosseriedelen is speciaal aangepast voor een langeafstandsrace. Daardoor is het eenvoudiger om onderhoud te plegen en worden reparatietijden verkort. De neus, de zijschermen en het achterste paneel zijn voorzien van ‘quick release’-systemen zodat de carrosseriedelen binnen enkele seconden kunnen worden vervangen.
Coureurs
De Porsche 911 RSR met startnummer 92 wordt bestuurd door Marc Lieb (Duitsland) en Richard Lietz (Oostenrijk), die ook vorig WEC-seizoen een team vormden. Tijdens de eerste twee races van het seizoen – die op het circuit van Silverstone (14 april) en Spa (4 mei) worden gereden – en tijdens de 24-uursrace van Le Mans (22 juni) krijgen beide coureurs steun van fabrieksrijder Romain Dumas (Frankrijk). De tweede auto, met startnummer 91, wordt bereden door Jörg Bergmeister (Duitsland) en Patrick Long (VS). In Silverstone, Spa en Le Mans worden zij bijgestaan door Timo Bernhard (Duitsland).
Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.