Panamera Turbo S: de nieuwe topversie van Porsche’s Gran Turismo
Porsche introduceert tijdens de Tokio Motor Show (vanaf 23 november) de nieuwe topversie van de Panamera: de Turbo S. Dit is de snelste, krachtigste en meest luxueus uitgevoerde Gran Turismo ooit. De Porsche Panamera Turbo S is nu te bestellen voor prijzen vanaf € 217.200 incl. BTW/BPM. Hij staat begin volgend jaar bij de dealers.
Met een vermogen van 419 kW (570 pk), een koppel van 750 Nm (800 Nm in overboost) en een topsnelheid van 310 km/uur levert de Porsche Panamera Turbo S de prestaties van een supersportauto. De 37 kW (50 pk) extra vermogen en de 50 Nm extra trekkracht (t.o.v. de Panamera Turbo) zijn te danken aan de toepassing van nieuwe, grotere turbo’s en een hogere inspuitdruk (van 120 naar 140 bar). Vanwege de hogere belasting die hierdoor in de motor optreedt, worden zuigers gemonteerd van een nieuwe aluminiumlegering. Ondanks de fors gestegen prestaties is het brandstofverbruik met 10,2 l/100 km gelijk aan dat van de Panamera Turbo. Daarmee is de nieuwe Panamera Turbo S maar liefst 11% zuiniger dan zijn voorganger.
Bijzonder is verder dat Porsche de Turbo S voor het eerst optioneel in een lange uitvoering aanbiedt: de Panamera Turbo S Executive. Met een 15 centimeter langere wielbasis biedt deze versie vooral voor de achterpassagiers extra binnenruimte.
Viertraps achterspoiler
Uiterlijk is de Porsche Panamera Turbo S herkenbaar aan de lichtmetalen 20-inch wielen van de 911 Turbo II. Die zijn niet alleen groter, maar ook breder dan die van de andere Gran Turismo-modellen. Verder is ook de viertraps achterspoiler voorbehouden aan de Panamera Turbo S. Ten slotte is er exclusief voor deze topuitvoering een bijzondere, nieuwe lakkleur beschikbaar: Palladium metallic. Een sportuitlaatsysteem is een optie.
Two-tone lederen bekleding
De exclusiviteit en het sportieve karakter van de Panamera Turbo S komen in het interieur tot uiting in de speciale two-tone lederen bekleding. Voor optimaal comfort zijn de elektrisch verwarmbare sportstoelen op maar liefst veertien manieren elektrisch verstelbaar. Optioneel zijn zelfs stoelen met achttien verstelmogelijkheden leverbaar.
De achterpassagiers in de Panamera Turbo S zitten uiterst comfortabel op twee stoelen met twaalf centimeter extra beenruimte, een elektrisch bedienbaar zonnescherm voor optimale privacy. De achterpassagiers worden optimaal beschermd door zij-airbags.
Alle dynamische rijsystemen standaard
De uitrusting van de Porsche Panamera Turbo S is geheel in lijn met zijn status als absolute topuitvoering. Alle dynamische rijsystemen van de Panamera zijn standaard op de Turbo S. Deze versie is voorzien van Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) en Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Ook de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging Power Steering Plus en Porsche Active Suspension Management (PASM) dragen bij aan de ultieme rijervaring.
Sport Chrono-pakket
Het standaard Sport Chrono-pakket benadrukt het sportieve karakter van de Porsche Panamera Turbo S met onder meer de vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM). Dit systeem zorgt voor optimale grip onder alle omstandigheden. Het werkt nauw samen met de Porsche Doppel Kupplung (PDK), waardoor een sprint van 0 naar 100 km/uur in slechts 3,8 seconden mogelijk is.
Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.