Uitgelicht: Porsche 911/964 Carrera RS N/GT

Een nieuwe uitgelicht. Welke auto zal ik daar nou eens voor bedenken?!? Aangezien ik de laatste tijd best wel op een aantal grote evenementen ben geweest en minimaal 3000 verschillende Porsche’s (waarvan heel veel ‘specials’) heb gezien is het lastig om een keuze te maken. Na het doorkijken van mijn foto’s hield ik nog een paar hele bijzondere over waar ik er deze keer één van heb genomen om deze voor jullie uit te lichten. Het is een…
Porsche 964 RS N/GT geworden. Dit is één van de 6 verschillende lichtgewicht versies van de 964 met ongeblazen motor die op de markt gekomen is. Er is ook een geblazen RS geweest, te weten de Turbo S die ik al eens heb uitgelicht. Van de standaard RS zijn er genoeg gemaakt, waardoor je ze nog vaak vind op circuits en/of bij evenementen. Dit in tegenstelling tot de ’73 RS die zo duur en zeldzaam is dat de meeste daarvan zelden buitenkomen. De N/GT doet er qua zeldzaamheid nog een schepje bovenop ten opzichte van de RS, maar hij is niet schrikbarend meer waard dan de Carrera RS. Het is daarom ook een veel geziene gast op (buitenlandse) evenementen. Vooral op het circuit zijn het echte ‘GT3 KILLERS’! De N/GT is niet voor niks de extreemste (in enkele landen) straatlegale versie, in Porsche wereld Club Sport versie genoemd, van de 964 RS. Je hebt een nog extremere, de Cup genaamd, maar die kreeg je in geen enkel land op de weg, terwijl de N/GT toch wel degelijk bedoeld was als race-auto voor de straat.

Van de N/GT zijn er 290 gemaakt in het jaar 1992. Vele zijn geleverd in opvallende kleuren, zoals Ruby Red en Fly Yellow, maar ook Grand Prix White en RS Blue waren populaire kleuren. Grappig, maar toch ook wel vervelend detail is, dat ze alleen in Engeland, Zwitserland en in Duitsland (met vermelding op Fahrzeugbrief) op kenteken gezet konden worden. Daardoor waren ze buiten die landen ook niet erg populair, want daar moesten ze dan op een aanhanger vervoerd worden. In Amerika zijn ze bijna net verkocht: de meeste zijn in Europa gebleven, omdat ze hier wel op de weg mochten in sommige landen.
In het exterieur zijn vele veranderingen doorgevoerd tegenover de 964 in standaard trim, de C2 welteverstaan. Zo werd de auto bijvoorbeeld niet uitgevoerd met een schuifdak, koplampsproeiers, elektrische spiegels, elektrische ruiten, centrale vergrendeling, gasveren voor openhouden kofferklep, achterruitverwarming en ook het alarm werd achterwege gelaten. De body van de auto is volledig gelast i.p.v. gepuntlast, zoals bij de C2 wel het geval was. Hierdoor was de auto stijver. De ruitensproeiervloeistoftank werd verkleind van 7l naar 1l. Op de motorkap staat ‘Carrera RS’. Alles voor het gewicht, hè. Aan de onderkant van de auto zat geen anti-roest coating, maar voor de auto werden wel meerdere kleuren geleverd dan op een standaard 964. Denk hierbij aan de kleuren Speed Yellow, Ferrari Yellow, Ruby Red, Maritime Blue, Signal Green, Mint Green en Amethyst. Verder is de auto 40mm verlaagd aan de voorkant en de achterkant en staat hij op magnesium Cup-velgen van 7,5″ vooraan een 9″ achteraan. Om deze velgen zitten 205/50 banden voor, en 255/40 banden achter. De magnesium velgen zijn 10.6 kg lichter als de aluminium velgen.

Tsja…wat kan ik zeggen over het interieur? Eigenlijk niet veel: geen achterbank, geen tapijt of welke vorm dan ook van bekleding, geen deurbekleding maar een heel licht dun plaatje met een lint als opener, geen lederen kuipjes zoals in de RS, maar brandwerende Recaro’s en ook een radio ontbrak. Er zaten wel 2 speakers in en de radiovoorbereiding was er wel, maar een radio zelf was een optie. De wagens zijn standaard uitgevoerd met een brandblusser. Een rolkooi was ook af-fabriek, in tegenstelling tot de gewone RS waarin vele mensen een Heico kooi lieten zetten. Die Heico kooi was vaak geen volledige kooi, wat het bij de N/GT wel was. Hij liep dus helemaal tot vooraan en was gespoten in de carrosseriekleur. De plek waar normaal de achterbank en de vloermatten zitten werden ook gespoten in de exterieurkleur. Het stuur was een echt racestuur: klein, compact en met een streep in het midden die aangeeft of de wielen recht staan, zoals je tegenwoordig ook in een 996 GT3 RS en 997 GT3 RS vind. Airbags ontbraken (natuurlijk) ook, maar de kans dat je uit je gordels schiet bij een aanrijding is minimaal, want je zit vast met een stevige 6-puntsgordels. De deuren werden geopend d.m.v. lintjes die je ook aan de binnenkant van de RS kunt vinden en niet met de gebruikelijke openers die te vinden zijn op de Carrera 2. De achterruiten en de ruiten aan de zijkant waren dunner dan die bij een 964 Carrera 2. Opvallend en niet gebruikelijk is het feit dat er maar één zonneklep aanwezig is, aan de bestuurderskant welteverstaan.


Onder de kap vinden we dezelfde motor als in de RS, wat een 260 pk sterke 3600 cc metende 6-cilinder boxermotor betekent. Die 260 pk komt bij 6200 t/pm vrij. Het koppel wat 325 Nm meet, komt bij 4800 t/pm vrij. Op een gewicht van 1150 kg betekent dat een geweldige pk/gewichtsverhouding. Dit wordt omgezet in snelheid door een handgeschakelde 5 vernellingsbak met verstevigde platen. Hierdoor bereikt hij de 100 in 5,2 seconden en gaat hij door tot 264 km/h. Tussen de cockpit en het motorcompartiment is geen isolatie aanwezig, wat weer gewicht bespaart. Hiervoor krijg je wel veel warmte en herrie terug, maar: who gives a f*ck? Het onderstel is lekker hard afgeveerd en de auto is ook 40mm verlaagd. Aan de voorkant kun je de vering wel instellen, zodat je als bestuurder het gedrag van de auto kunt bepalen. Aan de achterkant kan de vering niet ingesteld worden. De overbrengverhoudingen van de versnellingsbak zijn anders dan bij de Carrera 2, maar zijn niet veranderd ten opzichte van de Carrera RS. De remmen kwamen van de 964 Turbo, dus grote stalen gepervoreerde en geventileerde schijven. Al met al dus hele sterke techniek, in een hele lichte auto: POWERRRR!
Voor het ondersteunen van alle lof over deze auto kan dit filmpje nog bekeken worden, waarin je een N/GT ziet die over Dunville wordt gestuurd. Gaat lekker snel!
De auto op de foto’s is een 964 RS N/GT die ik tegenkwam op Spa. Zoals je op de interieurfoto kunt zien reed deze auto rondjes van 2.53 en dat is erg snel! Hij reed echter wel op slicks. Voor meer foto’s van de Porsche Days op Spa-Francorchamps kun je hier kijken.

Overtuigd? Veel zullen er niet te koop staan, maar ik heb er vier kunnen vinden. Dat zou wel mooi zijn als ze alle vier naar Nederland zouden komen 😛 Deze vier staan hier, hier, hier en hier te koop. Nog ff sparen voor de meesten van ons? Denk het wel… 😉

2 reacties op “Uitgelicht: Porsche 911/964 Carrera RS N/GT”
Door Torsten787 op jun 16, 2009 | Reply
Erg leuk stukje! Moet je zeker vaker doen. Echt een gave wagen.
Heb je misschien nog meer wallpapers van deze prachtige bak!?
Door Gaby Callewaert op nov 6, 2010 | Reply
Auto had ook in België homologatie voor straattoelating. Er werden 11 of 13 exemplaren naar België geleverd die op kenteken konden geplaatst worden.
Met de 964 Renn-demper ( versie 1992 ) eronder brult de motor als een leeuw en is voor echte puristen nog altijd één van de meest passionerende Porsches voor straat- en clubsportgebruik.
Een waardige opvolger van de 2.7 RS Leichtbau.