Column: Passo Tourismo

martin_column_10juni

We rijden het hofje binnen. Boven een van de vele deuren aan het hofje is het woord “Büro” geschreven. We parkeren onze auto en lopen naar binnen.

De muren van het kantoor zijn behangen met foto’s van 911jes. Op de tafels liggen exemplaren van Christophorus magazine. Aan de muur hangt een foto van Franz Karl, de eigenaar van het kantoor. Hij staat naast Walter Röhrl. Voor zover we nog twijfelden is het nu wel zeker: we zijn bij Passo Tourismo aan het juiste adres!

Een uurtje later rijden we het hofje weer uit. Maar onze eigen auto blijft staan. We hebben van de eigenaar van het kantoor een andere auto meegekregen, een échte auto. Een 3.2 liter Carrera uit 1987. Zo eentje waarvan je het dakje eraf kunt halen. Geen overbodige luxe op deze zonnige lentedag.

Mijn reisgenoot heeft de eer de 911 de stad uit de sturen. Vlak voordat we de snelweg willen oprijden is het al raak. We moeten wachten bij het verkeerslicht en plots staat naast ons een 997 Carrera S. Met launch control. Hij heeft er zin in – en wij ook! Ondanks een dappere poging moet onze 24 jaar oude Targa het afleggen. Maar de 997-bestuurder is er een van het sportieve soort. Eenmaal op de linkerbaan gaat hij van het gas af totdat wij zijn staart hebben bereikt. Samen blazen we verder op de Autobahn. Bayern uit, de Alpen in.

Het eerste uur vliegt voorbij. Dan is het mijn beurt. Ik laat me zakken in de diepe kuipstoel. Ik zet de spiegels op de juiste hoogte. Met een korte draai van de sleutel komen alle 217 paarden tot leven. Bestaat er een mooier geluid dan het blikkerige gebrom van de luchtgekoelde boxermotor? Na wat gehannes met de versnellingspook heb ik de achteruit gevonden. Ik laat de koppeling opkomen en geef gas… niets. Ik laat de koppeling nog een stukje opkomen… weer niets. Maar dan: snorrend als een katje komt de 911 in beweging. Een gelukzalig gevoel maakt zich van me meester!

Dan gaat het snel: links- en rechtsaffers vormen een prachtig ritme met de lange rechte stukken. De pittoreske Alpendorpjes wisselen elkaar in steeds sneller tempo af. Haarspeldbochten worden met alsmaar toenemend vertrouwen genomen. De Targa en ik worden langzaam maar zeker vrienden, zeker wanneer ik ‘m boven 5.000 toeren weet te houden.

Deze nieuwe vriend moet echter met fluwelen handschoenen worden bewerkt. Stuurbekrachtiging, ABS, ESP en andere elektronische foefjes zijn hem vreemd. De enige die ‘m vertelt waar ‘ie naartoe moet gaan ben ik – en zo’n oude 911 laat zich dat niet zomaar zeggen. Het is en blijft een echte mannenauto. En wat voor één!

Na twee dagen sturen en spelen op de Alpenpassen en Autobahn is het tijd afscheid te nemen. Dat moment komt – zoals bij alle goede dingen – veel te snel. Gelukkig wacht Franz Karl ons op met een brede glimlach, twee koude biertjes en een doos met Porsche-verhalen. Mooier wordt het niet, toch? Of kennen jullie nog meer van deze Porsche tours? Ik lees het graag in de comments!

Martin Woodward

Martin Woodward (30) is een groot Porsche-liefhebber, met een voorkeur voor (oude en nieuwe) Porsches met een middenmotor. Hij schrijft deze column louter op persoonlijke titel.



  1. 3 reacties op “Column: Passo Tourismo”

  2. Door Gijs op jun 12, 2011 | Reply

    Leuk stukje! Lijkt me wel wat, een stukje sturen in een Porsche op zulke wegen!

  3. Door Martin op jun 13, 2011 | Reply

    Hi Gijs, veel dank. Het was inderdaad een geweldige trip, die ik je zeker kan aanbevelen. Heb je zelf ooit een soortgelijke reis gemaakt?

  4. Door Gijs op jun 16, 2011 | Reply

    Nee, zelf nooit zo’n reis gemaakt. Is wel iets wat ik toch ooit een zou moeten doen, maar goed er is nog tijd zat!

Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.