De zwanenzang van de 997: een overzicht

Porsche 911 GTS

Het einde van deze versie van de 911 (voor liefhebbers: 997) is nabij. En dus heeft Porsche een probleem. Want hoe voorkom je dat de helft van je klantenkring achterover gaat leunen totdat de opvolger is gepresenteerd? Het antwoord is gevonden in de oudhollandse koopmanskreet “meer waar voor je geld”. In automobieltermen: special editions.

Vijf nieuwe versies voegde Porsche de laatste maanden toe aan het al niet erg bescheiden 911-gamma, dat al bijna twintig varianten omvatte. Om vervolgens nog gaten in de modellenreeks te vinden die moeten worden gevuld is een prestatie van formaat, zeker gelet op de snoepjes die we de afgelopen jaren al voorbij zagen komen. Denk maar aan de Sport Classic, de Turbo S, de Speedster en het racemonster dat GT2 RS heet. Niettemin hebben de jongens uit Zuffenhausen het voor elkaar gekregen. Ze zijn er bovendien in geslaagd klanten van alle geledingen blij te maken door de introductie van drie fully-loaded Carrera’s, één zeer exclusieve Turbo (als we de “China 10th Anniversary Edition” even vergeten) en ten slotte een GT’je om van te watertanden.

Maar daarmee heeft Porsche een nieuw probleem gecreëerd. Iedereen die zich niet voltijd bezighoudt met het bestuderen van alles wat de Porsche-fabriek verlaat, ziet door deze 911 bomen het bos niet meer. Maar Porsche-Blog zou Porsche-Blog niet zijn, als we jullie niet uit de brand zouden helpen. Daarom hier in een nutshell alles wat je moeten weten over de nieuwste telgen van de 911-familie.

Het lekkerste heeft Porsche voor het laatst bewaard. De afscheidseditie van de 997 is de GT3 RS 4.0. De cijfers liegen er niet om: een 4,0-liter zescilinder boxermotor (de grootste ooit in een 911), 500 pk, 8.250 tpm, 125 pk per liter, 1.360 kg en een sprint van 0-100 van 3,9 seconden. Topsnelheid: 310 km/u. Het slechte nieuws en het voor de meeste van jullie meest relevante nieuws: deze 911 is bij de dealer in geen velden of wegen te bekennen. Alle 600 stuks zijn naar verluidt stijf uitverkocht.

Maak je in Turbo-kringen dan meer kans? Nee, ook daar moeten we je teleurstellen. De special edition waar het om gaat – de Turbo S Edition 918 Spyder – is louter en alleen aan te schaffen door klanten die ook een handtekening hebben gezet in het orderboek van de Porsche 918 Spyder, die vanaf het najaar van 2013 van de band zal rollen. En aangezien er van die 918 hooguit een dozijn op Nederlandse bodem zullen mogen rondrijden, is de kans dat je behoort tot de fortuinlijken die de eer hebben ruim 220.000 euro neer te leggen voor de Turbo S Edition 918 Spyder, wel heel erg klein.

Na al dit slechte nieuws is er gelukkig ook goed nieuws: de Carrera’s! De ene versie – de Black Edition – is gebaseerd op de standaard Carrera en doet precies wat zijn naam doet vermoeden: zwart zijn. De carrosserie van de maximaal 1.911 te produceren exemplaren is zwart, het interieur is zwart, de remklauwen zijn zwart en in geval van de cabrioversie is ook de kap zwart. Natuurlijk komt de Black Edition ook met een boel zwarte extra’s (lederen bekleding, Bose-audio-installatie, navigatiemodule, ParkAssistent, cruise control en een regensensor), maar de prijs is hetzelfde als de “gewone” Carrera. En dus schrijft je bankrekening aan het eind van de maand geen rode, maar… juist ja, zwarte cijfers.

De andere versie is de Carrera GTS, beschikbaar in een achterwielaangedreven en een vierwielaangedreven versie. Volgens kenners is dit de beste Carrera die ooit de poorten van Zuffenhausen heeft verlaten. De 3,8-liter boxer is gekieteld tot 408 pk – 23 méér dan de Carrera S. De sprint gaat (met PDK en Sport Chrono) in 4,2 seconden en de uiteindelijke top bedraagt 306 km/u. Maar wat vooral opvalt ten opzichte van de Carrera S is de 4,4 centimeter bredere achterzijde op niet alleen de vierwielaangedreven versie, maar ook op de achterwielaangedreven GTS. Voeg daaraan 19″ Spyder-wielen, een zwart gelakte spoilerlip en zijskirts en de typeaanduiding op de zijkant aan toe en er is een unieke 911 geboren! En het beste nieuws: er is geen limiet gesteld op het aantal GTS’sen dat Porsche zal produceren.

Kortom: hoewel de echte snoepjes al zijn uitverkocht, blijft er genoeg te kiezen over tijdens de laatste maanden dat de 997 nog bij de dealer staat!



  1. 1 reactie op “De zwanenzang van de 997: een overzicht”

  2. Door noel op jul 4, 2013 | Reply

    hey
    Wil via deze weg toch wel even kwijt dat de 996 en de 997 rommel auto’s zijn ik heb nu mijn derde gekocht en waar of niet maar hij is na 100000km ook al kapot zoals mijn andere twee welke ik heb gehad steeds loopt een van de cilinders vast en ik kan je vertellen dat ik nooit circuit rij maar dagelijks gebruik
    bij raad vragen in een revisiebedrijf liet hij mij er een vijftal zien allemaal het zelfde probleem erg dat Porsche daar niets aan doet
    maar ja wat is de afkomst van Porsche !!!!

Je moet ingelogd zijn Ingelogd om een reactie te plaatsen.